لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

حقوق‌بشر: هر جانبی که در قضیه ایشچی مجرم شناخته شد، مجازات شود


کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان با اشاره به ادعای احمد ایشچی مبنی بر آزار و اذیت جنسی، از حکومت می‎خواهد تا اطمینان دهد که قانون بر تمامی افراد به شمول قدرتمندان یکسان تطبیق می‎گردد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید در نتیجه تحقیقات هر جانبی که در قضیه احمد ایشچی مجرم شناخته شود باید مطابق قوانین نافذه کشور مجازات شود.

عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که از سوی احمد ایشچی به شکنجه و اذیت جنسی متهم شده‌است. عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که از سوی احمد ایشچی به شکنجه و اذیت جنسی متهم شده‌است.
عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که از سوی احمد ایشچی به شکنجه و اذیت جنسی متهم شده‌است. عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که از سوی احمد ایشچی به شکنجه و اذیت جنسی متهم شده‌است.

این کمیسیون با نشر خبرنامه به روز چهارشنبه گفته‎است که حکومت باید با اتخاذ تدابیر قانونی، جلو خودسری‎ها و نقض حقوق‌بشر در کشور را گرفته و از این‎که قانون بر همه بشمول قدرتمندان یکسان تطبیق می‎گردد اطمینان دهد.

احمد ایشچی والی پیشین جوزجان به روز سه‌شنبه ادعا کرد که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری بر افرادش دستور داده تا بر وی تجاوز کنند و او از سوی دوستم و افرادش مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‎است.

عبدالرحمن هوتک یک کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت این ادعاها نقض صریح حقوق‌بشر است و باید به گونه جدی و بی‌طرفانه مورد بررسی قرار گیرد.

هوتک: حکومت باید به این قضیه به گونه انفرادی نگاه نکند.
هوتک: حکومت باید به این قضیه به گونه انفرادی نگاه نکند.

او افزود:

"حکومت باید به این قضیه به گونه عادی نگاه نکند، با تمام وسایل و امکانات موضوع را همه‌جانبه تحقیق کند، زیرا این قضیه مخالف تمامی موازین انسانی، بشری و دینی است و اگر ثابت می‎شود مرتکبین این قضیه قابل مجازات هستند."

ریاست جمهوری افغانستان پیش از این، در مورد اتهام بد رفتاری از سوی معاون اول ریاست جمهوری این کشور با احمد ایشچی والی پیشین جوزجان گفته‎است که هر آنچه در نتیجه تحقیقات به اثبات برسد، در مورد آن از سوی ارگان‎های عدلی و قضایی به گونه بی‌طرفانه اقدام می‌شود.

ایشچی گفته‎است که حدود سه هفته قبل محافظین جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، او را از میدان بزکشی در ولایت جوزجان با خود بردند و برای پنج روز از سوی دوستم در بند نگهداشته شده و سپس یازده روز را در نظارت‌خانه ریاست عمومی امنیت ملی سپری کرده‎است.

وی ادعا کرده که جنرال دوستم تلاش کرده تا بر وی تجاوز کند و به ده تن از افرادش دستور داده تا بر وی تجاوز کرده و از آن تصویر بگیرند.

اما دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان با پخش خبرنامۀ گفته که از چندی به این‌سو یک حرکت تخریب‌کارانه از سوی برخی حلقات مجهول‌الهویه علیه معاونیت اول ریاست جمهوری ادامه دارد.

در این میان بنیاد فرهنگ و جامعه مدنی افغانستان می‎گوید این قضیه باید از سوی یک کمیسیون حقیقت‌یاب مورد بررسی همه‌جانبه قرار گیرد.

تیمور حکیمیار مسئول این بنیاد افزود:

"این قضیه باید از سوی یک کمیسیون حقیقت‌یاب پیش برده شود که در آن هم نماینده‎های جامعه مدنی، حقوق‌بشر، رسانه‎ها و سایر مراجع را که دولت خود لازم می‎بیند حقیقت‌یابی شود، زیرا اکثر قضایای که در افغانستان در گذشته رخ داده واقعیت داشته و یا نداشته حکومت آن را در ابتدا خیلی جدی تعقیب کرده اما سپس آرام، آرام رنگ باخته و حتی ناپدید شده‎است."

پیش از این اتحادیه اروپا، سازمان عفو بین‌الملل، سفارت‎های امریکا، بریتانیا، کانادا، ناروی و آسترالیا در پیوند به قضیه شکنجه با احمد ایشچی ابراز نگرانی کرده و خواهان تحقیق درین مورد شده‌‎اند.

خالد سادات آگاه مسایل حقوقی می‎گوید اگر این قضیه از سوی نهادهای عدلی و قضایی به گونه عادلانه بررسی نشود زمینه را برای خودسری‎های بیشتر در کشور فراهم ساخته و باور مردم را نسبت به این نهادها صدمه می‎زند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG