لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۱

واکنش‌ها درمود معرفی شدن تیلرسن بحیث وزیر خارجه امریکا


رئیس جمهور منتخب امریکا دونالد ترمپ رئیس شرکت نفت «اکسن موبایل» ریکس تیلرسن را بحیث وزیر خارجه خود معرفی کرده که از سوی بسیار افراد مهم حزب جمهوری‌خواه حمایت شده‎است.

در یک اعلامیۀ که توسط تیم انتقال رئیس جمهور منتخب امریکا ترمپ روز سه‌شنبه به نشر رسید گفته شده‎است که قاطعیت، تجربه وسیع و فهم عمیق ریکس تیلرسن در بخش جیو پولتیک او را یک انتخاب بسیار خوب برای وزارت خارجه امریکا می‎سازد.

در اعلامیه از قول ترمپ آمده‎است که می‎گوید تیلرسن ثبات منطقوی را تقویه خواهد کرد و بر منافع امنیت ملی امریکا تمرکز خواهد داشت.

ترمپ: ریکس یکی از بزرگترین و با تجربه ترین رهبران تجارتی زمان ما می‎باشد.
ترمپ: ریکس یکی از بزرگترین و با تجربه ترین رهبران تجارتی زمان ما می‎باشد.

ترمپ در وقت معرفی تیلرسن اظهار داشت:

"امروز من برنامه خود را برای معرفی ریکس تیلرسن رئیس اجرائیه شرکت نفت ایکسان بحیث وزیر خارجه بعدی امریکا اعلان می‎کنم. ریکس یکی از بزرگترین و با تجربه ترین رهبران تجارتی زمان ما می‎باشد و او بعضی از بزرگترین معاملات تجارتی را در بخش نفت و دیگر بخش‎های صناعتی انجام داده‎است. یک دیپلومات بزرگ، یک فرد قوی، یک شخص قاطع یک فردی که یک گروه بزرگ از رهبران ملی از او حمایت و ستایش می‌کنند از جمله کاندولیزا رایس رایس، باب گیتس، جیمز بیکر، دیک چینی، رهبر اکثریت در کانگرس میچ مک کانل و دیگران."

ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا در صفحه تویتر خود نوشته‎است چیزی را که او در باره تیلرسن ستایش می‎کند تجربه بزرگ وی در معاملات با حکومت‎های مختلف جهان می‎باشد.

وزیر خارجه روسیه سرگی لافروف از معرفی شدن تیلرسن بحیث وزیر خارجه آینده امریکا استقبال کرده و او را یک شخص عملی خوانده‎است.

تیلرسن در ویچیتا فالس ایالت تکزاس بدنیا آمده و از سال ۱۹۷۵ به این‌سو در شرکت نفت ایکسان کار را شروع کرده‌است و تقریباً تمام تجربه تجارتی وی در همین شرکت خلاصه می‎شود.

این شرکت با روسیه هم معاملات بزرگ تجارتی داشته‎است که بعضی از رهبران امریکا را در مورد ارتباط وی با روسیه نگران ساخته‎است.

ارنست: او یک اندازه تجربه در پاسخ دادن به سؤالات دشوار مردم دارد.
ارنست: او یک اندازه تجربه در پاسخ دادن به سؤالات دشوار مردم دارد.

سخنگوی قصر سفید جاش ارنست می‎گوید آقای ترمپ در تمام کمپاین انتخاباتی خود در مورد نزدیکی با روسیه سخن می‎گفت و معرفی تیلرسن از سوی وی تعجب‌آور و غیر مترقبه بشمار نمی‎رود.

وی می‌افزاید:

"تیلرسن رئیس تجارتی یک بخش مشخص می‎باشد و او یک اندازه تجربه در پاسخ دادن به سؤالات دشوار مردم دارد و من انتظار دارم او همه این‎ها را یکجا کند تا بتواند در بهار سال ۲۰۱۷ به سؤالات کانگرس پاسخ بگوید."

اما تعدادی از اعضای کانگرس امریکا بخاطر روابط تجارتی که آقای تیلرسن با روسیه داشت، اعتراض می‎کنند.

گروه‎های حقوق‌بشر و حفظ محیط زیست نیز نامزدی تیلرسن را بحیث وزیر خارجه تحت تنقید قرار می‎دهند.

گروه بین‌المللی حامی حقوق گلوبل ویتنیس طی اعلامیۀ گفته‎است این عمل یک زنگ خطر در مورد مسیر آینده حکومت امریکا می‎باشد.

مانند خود آقای ترمپ تیلرسن هم تجربه سیاسی ندارد، ولی گفته می‎شود که او از نظریات محافظه‌کارانه پیروی می‎کند.

XS
SM
MD
LG