لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

بقدرت رسیدن میرضیایف در ازبکستان مأیوسی اجتماعی یا توقعات اجتماعی؟


گروه‎های اپوزیسیون ازبکستان که از فاصله‎های دور از کشور فعالیت دارند به بحران مشروعیت رو به رو می‎باشند.

بعد از فوت اسلام کریموف و روی کار آمدن میرضیایف در ازبکستان امیدواری‎ها برای اصلاحات در جامعه ازبکستان زیاد شده‎است.

اما یک تعداد مردم به این نظر اند که اپوزیسیون ازبکستان به مرور زمان بیشتر محدود شده و از فعالیت باز خواهد ماند.

دو سال قبل زمانی‌که یک گروه از افراد پولیس بخاطر بدرفتاری در ازبکستان مجازات شده و از صفوف پولیس خارج شدند چنین امیدواری به میان آمد که شاید اصلاحات در این کشور حکمفرما شود و حامیان حقوق جشن گرفتند.

راننده‎گان موتران در آنوقت باکمره‎های که در سویچبورد موترهای خود داشتند صحنه‎های را فلمبرداری کرده‌بودند که رشوت ستانی و بدرفتاری پولیس را نشان میداد و بخاطر آن افراد پولیس مجازات شدند.

اما خوشحالی فعالان حقوق آنقدر طولانی نبود چون بزودی حکومت استفاده از کمره‎ها را در سویچبورد موترها غیر قانونی اعلان کرد.

دو گروه اپوزیسیون ازبکستان تثبث و قورق مایمیز که ما ترس نداریم معنی دارد از طریق آنلاین اعتراضات خود را علیه رژیم استبدادی اسلام کریموف بیان می‎کردند.

یک عضو گروه «ما ترس نداریم» میر احمد مومنوف اظهار داشت بخاطری این حرکت را آغاز کردند که دیگر به جنبش‎های اپوزیسیون این کشور اعتماد نمانده و چیزی که در گذشته بسیار بزرگ به نظر می‎رسید، دیگر اعتماد مردم را بخود از دست داده‎است.

رژیم کریموف توسط حکومت‎های غربی و گروه‎های حقوق‌بشر همیشه متهم بود که منتقدین خود را بازداشت کرده و آن‎ها را شکنجه و لت و کوب می‎کند.

با وجود امیدواری‎ها در مورد اصلاحات سیاسی در رژیم نو ازبکستان تحت رهبری شوکت میرضیایف که در ۱۴ دسمبر بحیث رئیس جمهور ازبکستان حلف وفاداری یاد کرد بسیار قبل از وقت است که گفته شود صدراعظم سابق کریموف اقدامات جدی را در مسیر اصلاحات اتخاذ خواهد کرد.

یک تحلیلگر ازبک در پاریس کمالدین رابیموف به رادیو آزادی اظهار داشت با از بین رفتن کریموف و بقدرت رسیدن میرضیایف مأیوسی اجتماعی به توقعات اجتماعی تبدیل شد.

اما با آن هم مردم چنین فکر می‎کنند که در تحولات سیاسی و اجتماعی یک کشور اپوزیسیون و منتقدین نقش عمده بازی می‎کنند که در ازبکستان این گروه‎ها به بحران مشروعیت مبتلا می‎باشند زیرا همه از فاصله‎های دور، از کشورهای اروپایی توسط انترنت نشرات می‎کنند ولی در صحنه ظاهر نمی‎شوند.

یک ازبک به رادیو آزادی گفته‎است که گروه قورق مایمیز یعنی ما ترس نداریم نشرات خود را از طریق انترنت و خارج از کشور انجام می‎دهد و حاضر نیست ترس نداشتن خود را در داخل این کشور عملاً نشان بدهد.

XS
SM
MD
LG