لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

واشنگتن پُست: اشرف غنی بخاطر اتهامات علیه دوستم تحت فشار قرار دارد


واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شمارۀ اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان رئیس جمهور اشرف غنی بخاطر اتهامات علیه جنرال دوستم تحت فشار جدی قرار دارد.

به نوشته روزنامه، اتهام اعمال وحشتناک توسط معاون اول رئیس جمهور، حکومت افغانستان را در یک مرحله حساس قرار داده‌است.

منابع دیپلوماتیک گفته اند، رئیس جمهور اشرف غنی مصمم است که در این مورد تحقیقات قضایی جدی انجام خواهد داد.

یک دیپلومات گفته است، رئیس جمهور اشرف غنی دو سال رفتار بد معاون خود را در اداره تحمل کرده ولی این حادثه اکنون می‌تواند نقطه عطف باشد.

روزنامه واشنگتن پُست از قول یک مقام افغان که نخواسته است نامش ذکر شود نوشته است که می‌گوید، اگر دوستم به محکمه کشانده شود و این اتهام که او بر رقیب خود حمله کرده و برای تجاوز جنسی بر او تلاش کرده‌است ثابت شود، دوستم از مقامش برکنار خواهد شد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پُست همین منبع گفته است که رئیس جمهور روز چهارشنبه با رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله و مقامات بلند رتبه عدلی و قضایی کشور ملاقات نموده و در مورد گام‌های بعدی در این رابطه با آنها مشوره کرده‌است.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود به رهایی جنگسالار سابق افغان زرداد فریادی از زندان بریتانیا و تسلیم دادن وی به حکومت افغانستان مطلبی را به نشر رسانده و می‌نویسد که رهایی وی قبل از خبردادن به قربانیانش یک اشتباه می‌باشد.

روزنامه از قولپاتریشا گاسمن تحقیق کننده امور افغانستان در دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ می‌نویسد که گفته است، بدون برنامه برای محافظت شاهدانی که علیه زرداد در محکمه شهادت داده‌اند رهایی وی یک اقدام غیر مسئولانه می‌باشد. دیده بان حقوق بشر گفته است که ۱۶ افغان در محکمه علیه زرداد شهادت داده‌اند.

به نوشته گاردین، قضیه جنایات بشری زرداد بسیار مهم بود که خود لوی څارنوال بریتانیا لورد گولد سمیت در آن وقت مسئولیت آن را به عهده گرفته و برای حضور شاهدان در محکمه مقامات بریتانیا به مناطق دور دست افغانستان رفته و شهادت این افراد را ثبت کردند.

روزنامه از قول پیتر کلارک رئیس شعبه مبارزه با تروریزم در پولیس بریتانیا (سکاتلند یارد) نوشته است که بعد از صدور حکم گفته بود آنها به بسیار جاهای دور افتاده افغانستان رفته و به شاهدان اطمینان دادند تا برای شهادت بروند.

گاردین از قول خانم گاسمن نوشته است که می‎گوید، زرداد فریادی بدون شک به دنبال انتقام خواهد بود و این افراد به خطر رو به رو می‎باشند.

روزنامه می‌افزاید، رفتن ده‌ها تن برای استقبال زرداد به میدان هوایی کابل و مسلح بدون بعضی از این افراد در آن طرف خط امنیتی میدان نشان می‌دهد که این جنگسالار هنوز هم قدرت نظامی دارد و می‌تواند برای شاهدان که علیه او شهادت داده‌اند منبع خطر باشد.

XS
SM
MD
LG