لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

نی: قضایای خشونت و قتل خبرنگاران باید بطور جدی پی‌گیری شود


نی یا دفترحمایت کننده‌ی رسانه های آزاد افغانستان از ادامه خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده و از رهبران حکومت می‌خواهد تا در بررسی قضایای خبرنگاران مداخله کنند.

ادامه و افزایش خشونت و قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در کشور یکبار دیگر نگرانی نی یا دفترحمایت کننده‌ی رسانه های آزاد افغانستان را برانگیخته است.

این در حالیست که به تازگی قاضی محمد نصیر مدثر مدیر مسئول یک رادیو محلی بنام (پیغام ملی) در لوگر توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد.

مجیب خلوتگر رئیس نی با نگرانی از کشته شدن مدیر مسئول رادیو پیغام ملی از رهبران حکومت خواست تا قضایای خشونت و قتل خبرنگاران را در کشور به صورت جدی پی‌گیری نمایند.

خلوتگر: رهبران حکومت خشونت و قتل خبرنگاران را در کشور به صورت جدی پیگیری نمایند.
خلوتگر: رهبران حکومت خشونت و قتل خبرنگاران را در کشور به صورت جدی پیگیری نمایند.

وی گفت:

"این بار دفتر نی شخصاً از رئیس جمهور افغانستان می‌خواهد که اولاً قضیه آقای مدثر را بررسی کند و در این زمینه مداخله کرده و به نهاد های مربوط امر بکند که این کار را انجام بدهد و ثانیاً در قسمت بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران به صورت کل گام عملی تر و جدی تر بر دارد."

آقای خلوتگر انتقاد می‌کند که با وجود تلاش‌ها از سوی حکومت و ایجاد کمیته مصونیت خبرنگاران و دیگر نهادها، کار موثر برای جلوگیری از خشونت علیه خبرنگاران صورت نگرفته است.

این در حالیست که به گفته مسئولان ولایت لوگر، قاضی محمد نصیر مدثر مسئول رادیو پیغام ملی نا وقت روز پنجشنبه از سوی افراد مسلح ناشناس در ولسوالی محمد آغه هدف قرار گرفته و کشته شد.

سلیم صالح سخنگوی والی لوگر در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر چند عاملین از محل فرار کرده‌اند اما گفت که تحقیقات در مورد قضیه کشته شدن آقای مدثر آغاز شده‌است.

در این حال سازمان خبرنگاران بدون مرز در اعلامیه‌ی از این رویداد ابراز تأسف کرده و خواهان تحقیقات جدی از سوی حکومت شده‌است.

پیش از این نعمت الله زهیر خبرنگار تلویزیون خصوصی آریانا در ولایت هلمند هدف انفجار ماین قرار گرفته و کشته شد.

به اساس ارقام ارائه شده از سوی مسئولان "نی" یا دفتر حمایت کننده‌ی رسانه های آزاد افغانستان در سال ۲۰۱۶ به تعداد ۱۴ خبرنگار و کارمند رسانه‌ها کشته شده و بیش از چهارصد مورد خشونت علیه آنان در مناطق مختلف کشور صورت گرفته است.

در این حال ریاست اجرائیه افغانستان کشته شدن مدیر مسئول رادیو پیغام ملی را یک مسئله نگران کننده خوانده و می‌گوید، رهبران حکومت وحدت ملی همیشه متوجه مصئونیت خبرنگاران در کشور هستند.

میثم: رهبران حکومت وحدت ملی همیشه متوجه مصئونیت خبرنگاران در کشور هستند.
میثم: رهبران حکومت وحدت ملی همیشه متوجه مصئونیت خبرنگاران در کشور هستند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در مورد گفت:

"در صحبت‎های رئیس صاحب جمهور و رئیس صاحب اجرائیه همواره بیان شده که به نیروهای امنیتی دستور داده تا در هر گوشه‌ی از افغانستان در قسمت تأمین جان خبرنگاران تلاش‌های را انجام بدهند در حوادث اخیر هم که پیش آمده‌است، تلاش‌ها براین است در حکومت که بتواند بعد از این درهر جای افغانستان که خبرنگاران فعالیت می‌کنند نیروهای امنیتی تدابیر ویژه را برای امنیت شان اتخاذ کنند."

این اطمینان از سوی حکومت در حالی داده می‌شود که به گفته مسئولان دفتر حمایت کننده‌ی رسانه های آزاد افغانستان، خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان در تناسب به سال‌های گذشته چهار برابر افزایش داشته است.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG