لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

جرمنی پناهجویانی را که واجد شرایط پناهندگی نباشند، اخراج می‌کند


یک گروه ۳۴ نفری پناهجویان افغان که درخواست پناهندگی‌شان بعد از مراجعه به سه محکمه در جرمنی رد شده بود، پنج شنبه به کابل رسید.

اخراج این پناهجویان افغان در پی انتقادات شدیدی که صدراعظم جرمنی با آن روبرو شد، صورت گرفت و این انتقادات باعث موقف تند تر انگیلا مرکل در برابر پناهجویان شد.

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی
انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی

انگیلا مرکل برای اجازه دادن به یک میلیون پناهجو در سال ۲۰۱۵ میلادی به جرمنی مورد انتقاد شدید در داخل کشورش قرار گرفت و اکنون که به نظر می‌رسد او برای دور چهارم صدارت خود را سال بعد کاندید می‌کند، پناهجویان را که واجد شرایط پذیرش در جرمنی نیستند از کشورش اخراج می‌کند.

علی مدد ناصری یک‌تن از این پناهجویان افغان در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته است: " صبح وقت زمانیکه خواب بودم چهار افسر پولیس به خانه‌ام آمده و مرا دستگیر کردند."

به گفته آقای ناصری، حتی وقت آن برایش داده نشد تا لباس‌ها و تلیفونش را با خود بگیرد.

وزیر داخله جرمنی می‌گوید، اقدام برای اخراج پناهجویان افغان که درخواست پناهندگی‌شان در جرمنی رد شده‌است بر اساس توافق‌نامه‌ی که در جریان امسال با حکومت افغانستان به امضا رسید، صورت گرفته است.

حمید صدیق سفیر افغانستان در جرمنی با تائید اظهارات وزیر داخله جرمنی در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" افغانستان و جرمنی در ماه اکتوبر قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن پناهجویان افغان که نظر به قوانین جرمنی پس از مراجعه به سه محکمه درخواست پناهندگی‌شان رد می‌شود و یا هم سابقه‌ی جرمی دارند از این کشور اخراج می‌شوند. گروه نخست که اخراج شد برخی‌شان جرایم را مرتکب شده بودند."

وزارت داخله جرمنی گفته است، تنها درخواست آن عده از پناهجویان پذیرفته می‌شود که ثابت بسازند که از جنگ و خشونت فرار کرده‌اند.

قرار بود۵۰ تن از پناهجویان که از جرمنی اخراج شده‌اند به روز پنجشنبه به کابل برسند اما از این جمع شانزده تن آنها قبل از رسیدن پولیس ناپدید شده‌اند و گمان می‌رود که برای جلوگیری از اخراج اجباری به جای دیگر فرار کرده‌اند.

تعداد دقیق پناهجویان افغان که قرار است از جرمنی اخراج و به افغانستان برگردند تا کنون روشن نیست اما بر اساس گزارش‌ها، این پناهجویان هر هفته در گروه‌های۵۰ نفری به کابل انتقال داده خواهند شد.

XS
SM
MD
LG