لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

اتاق تجارت کندز:۴۰۰ تاجر این ولایت را ترک کرده‌اند


مسعود وحدت مدیر صادرات اتاق تجارت و صنایع در ولایت کندز
مسعود وحدت مدیر صادرات اتاق تجارت و صنایع در ولایت کندز

مسئولان اتاقِ تجارت و صنایع ولایت کندز از فرار تاجران ملی و بین‌المللی خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که نزدیک به ۴۰۰ تاجر در این ولایت فعالیت داشتند که در اثر نا امنی‌های موجود سرمایه‌های‌شان را به بیرون از کشور و یا هم به ولایت‌های دیگر انتقال داده‌اند.

مسعود وحدت مدیر صادرات اتاق تجارت و صنایع در ولایت کندز در گفت‌وگو با رادیوآزادی گفت که فرار سرمایه از این ولایت صدمه‌ی بزرگ در بخش اقتصادی به کندز رسانده‌است.

وحدت: چهارصد تاجر بخاطر ناامنی ها از کندز فرار کرده‌اند.
وحدت: چهارصد تاجر بخاطر ناامنی ها از کندز فرار کرده‌اند.

وی افزود:
"متأسفانه در این اواخر این مشکلات که در ولایت کندز بوجود آمد و مشکلات متعدد دیگری‌ که در مقابل سکتور خصوصی به میان آمد، تمام این باعث شد که تعدادی کثیری از این تاجران که تعداد‌ شان در حدود ۴۰۰ تن می‌رسید تمامی‌شان از کندز فرار کرده‌اند و به ولایت‌های کابل، مزارشریف و دیگر ولایت‌های کشور و هم‌چنان به کشور همسایه سرمایه‌های‌شان را انتقال داده‌اند."

بر اساس گفته‌های آقای وحدت، موجودیت نا امنی‌های دوامدار در این ولایت سبب شده تا در صادرات شیرخان بندر، ۵۰ درصد کاهش رونما گردد.

در این حال، تاجرانی‎که در سطح کوچک در این ولایت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در مورد وضعیت کنونی کندز نگرانی دارند. آنان می‌گویند که بیش‌تر از تاجران فامیل‌های‌ شان را به دیگر ولایت‌های کشور انتقال داده‌اند، به‌خاطری‌که هنوز هم این ولایت با تهدید سقوط رو به ‌رو است.

دو تن در مورد چنین گفتند:
"فعلاً در کندز هیچ تاجر باقی‌ نمانده‌است و اگر یک تاجر تازه نفس بیاید چگونه در این‌جا سرمایه گذاری بکند، به خاطری‌که در ۵ کیلومتری ما طالبان و ناامنی قرار دارد و امنیت اصلاً وجود ندارد."

"وضعیت امنیتی خراب باشد واقعاً هیچ‌کس آماده نیست که در این گمرک و کندز سرمایه گذار بکنند و هنوز هم بسیاری از تاجران در گمرک شیرخان بندر نیستند و اکثر تاجران که در اثر سقوط شهر کندز رفتند دوباره به کندز بر نگشتند."

با این همه لوی پاسوال شیر عزیز کامه ‏وال قوماندان پولیس زون ۸۰۸ سپین ‏زر در شمال‎شرق کشور، به اهالی کندز و سرمایه گذاران اطمینان می‌‏دهد که بزودی عملیات نظامی نیروهای مشترک افغان به هدف از بین بُردن طالبان مسلح در این ولایت راه اندازی می‌شود.

کامه وال: پولیس زون شمال‌شرق آماده است که امنیت تاجران را تأمین کند.
کامه وال: پولیس زون شمال‌شرق آماده است که امنیت تاجران را تأمین کند.

آقای کامه‏ وال در ادامه افزود:
"پولیس زون شمال‌شرق آماده است که امنیت تاجران را تأمین کند و تمامی شرایط کار را برای‌شان مساعد بسازد و امنیت شخصی تاجران را تأمین بکند تا تاجران در یک فضای امن به کار و فعالیت‌شان ادامه بدهند."

هر چند مقام‌های محلی در کندز ماه‌‏ها می‏‌شود که از آغاز زود هنگام عملیات‏ تصفیوی بر ضد طالبان مسلح حرف می‌زنند، اما مردم و شماری از تاجران می‌گویند که نسبت به وعده‌‏های تکراری و غیر عملی مسئولان محلی بی‌باور اند و نسبت به آینده ‌شان در این ولایت نگران هستند.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG