لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

پدر دو دختریکه به زور به عقد نکاح یک زورمند آمده‌اند، عدالت می‌خواهد


نادرخان پدری که دو دخترش همزمان از سوی یک زورمند در ننگرهار به عقد نکاح در آورده شد، از حکومت خواهان عدالت است.

وی روز یک شنبه در نشست مشترک نهادهای جامعه مدنی افغانستان در کابل گفت، حدود دو ماه می‎شود که قضیه را با مقامات محلی ننگرهار در میان گذاشته اما کسی به دادش نرسیده‎است.

وی از حکومت می‎خواهد تا به این قضیه رسیده‎گی کرده و عاملین آن را به پنجه قانون بسپارد.

نادر: خودم در امن نیستم، فامیل ام در امن نیست چون آنان زورمند هستند من غریب هستم.
نادر: خودم در امن نیستم، فامیل ام در امن نیست چون آنان زورمند هستند من غریب هستم.

او افزود:

"خودم در امن نیستم، فامیل ام در امن نیست چون آنان زورمند هستند من یک فرد غریب، ۵ هزار افغانی را برایم خیرات داده‎اند تا من اینجا آمده‎ام من حق خود و دختران خود را می‎خواهم اشرف غنی گفته بود که همه دختران افغانستان دختران من هستند.

تا کنون مقامات محلی ننگرهار هیچ کمکی با من نکرده‎اند."

وی افزود که اگر مسئولین حکومتی به قضیه دخترانش توجه نکنند خود و خانواده‎اش را مقابل ارگ ریاست جمهوری آتش خواهد زد.

نادرخان می‎گوید، حدود دو ماه قبل مروه دختر بزرگش را به عقد نکاح فردی به نام ولد خان در آورده بود.

به گفته وی دخترش در شب عروسی، از سوی خانواده شوهرش به اتهام باکره‌ نبودن از خانه بیرون کشیده شد و دختر ۱۳ ساله‌ دیگرش را به زوردر بدل خواهرش در نکاح همان فرد در آوردند.

نادر ادعا می‌کند که عامل این رویداد، یکی از نگهبانان گل کریم، یک قومندان پیشین جهادی در ننگرهار می‎باشد و به گفته وی از همین رو مقام‌های محلی در ننگرهار به این رویداد رسیده‌گی نکرده‌اند.

گل کریم تا هنوز در این باره ابراز نظر نکرده‎است.

نادر همچنان گفت که معاینات طب عدلی نشان داده‎است که مروه دختر بزرگ اش که اکنون در خانۀ امن ولایت ننگرهار زنده‎گی می‎کند، باکره بوده‎است.

وی می‎گوید که دختر دومی اش که ۱۳ سال داشته در خانه ولد خان بزور نگهداری می‎شود.

در این حال حمیده وردک یکی از مدافعین حقوق زن گفت که اگر مقامات محلی به قضیه نادرخان توجه نکنند به حرکت‎های مدنی شان ادامه خواهند داد.

وردک: ملا با کدام جرات میاید و بدون این‎که بفهمد که موضوع چه است نکاه را بسته می‎کند؟
وردک: ملا با کدام جرات میاید و بدون این‎که بفهمد که موضوع چه است نکاه را بسته می‎کند؟

او افزود:

"من می‎خواهم از همینجا صدایم را برای والی برسانم که اگر در ظرف ۱۵ روز قضیه نادرخان بررسی نشود مطمئین باش که تا ننگرهار هم می‎رسیم.

شما به کدام دلیل میاید و ثابت می‎کنید که این دختر باکره نبوده و خواهر دیگرش را با خود می‎برید؟

ملا با کدام جرات میاید و بدون این‎که بفهمد که موضوع چه است نکاه را بسته می‎کند؟"

اعضای جامعه مدنی با نشر قطعنامه یی گفتند که خاموش بودن مقامات محلی بیانگر حمایت از ظالمان و زورمندان بوده و اگر آنان به خاموشی شان ادامه دهند با عکس العمل مردم روبرو خواهند شد.

عطا الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیو آزادی گفت که تا کنون چند تن به اتهام قضیه نکاح همزمان دو خواهر بازداشت شده‎اند و تلاش‎ها برای گرفتاری افراد دیگری که در این قضیه دخیل اند، نیز جریان دارد.

خوگیانی: عامل اصلی فرار کرده است.
خوگیانی: عامل اصلی فرار کرده است.

او افزود:

"قضیه تا سارنوالی رسیده‎است عامل اصلی قضیه فرار کرده تلاش‎ها برای بازداشت وی جریان دارد. چهار تن به اتهام این قضیه که شامل پدر بچه، یک پولیس محلی، ملا امام و یک بزرگ قوم می‎شوند بازداشت شده‎اند و اکنون هم قضیه تحت تعقیب قرار دارد."

این تنها قضیه خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان نبوده بلکه سال‎هاست که زنان در این کشور با انواع خشونت‎ها دست و گریبان هستند.

فعالین جامعه مدنی، سیاسی و اجتماعی افغانستان می‎گویند، حکومت باید این قضیه را بگونه لازم بررسی کرده و در زمینه اعاده حیثیت و امنیت خانواده متضررگام‎های جدی بردارد در غیر آن اعتبار مردم نسبت به خود را از دست خواهد داد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG