لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

سرنوشت: روسیه، پاکستان و ایران در حال ساختن یک مثلث است


شماری از روزنامه‎های امروز کابل در بیشتر مطالب شان در رابطه به چگونگی اوضاع امنیتی افغاستان پرداخته‎اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش نوشته که چنین به نظر می‎رسد که روسیه، پاکستان و ایران در حال ساختن یک مثلث در منطقه‎اند.

سرمقاله نویس نوشته که برگزاری نشست سه جانبه که قرار است در بیست هفتم ماه جاری میلادی در مسکو برگزار شود، بخشی از این تلاش‎هاست.

در مطلب آمده که از چین نیز دعوت شده تا درین نشست اشتراک کند، اما تا اکنون اشتراک این کشور در این نشست مشخص نشده‎است.

در ادامه آمده با آنکه بحث در مورد اوضاع افغانستان اجندای اصلی این نشست را شکل می‎دهد؛ اما از افغانستان برای اشتراک در این نشست دعوت نشده‎است.

به باور نویسنده ابعاد جنگ نیابتی در افغانستان با گذشت هر روز پیچیده تر می‎شود.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش نوشته‎است که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در باره اوضاع افغانستان تصمیم بگیرد.

در سرمقاله آمده‎است که قرار است شام امروز در مورد گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد در باره افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان بحث شود.

سرمقاله نویس نوشته‎است که این نشست در حالی برگزار می‎شود که مشکلات در برابر تامین حقوق بشر، جنگ تحمیلی، نگرانی از افزایش تولید مواد مخدر و مداخله‎های آشکار ایران و پاکستان از مشکلات عمده فعلی در افغانستان است.

به باور سرمقاله نویس نیاز است تا شورای امنیت سازمان ملل متحد گام‎های جدی را در برابر جهت‎های بردارد که در برابر تامین صلح و ثبات در افغانستان موانع بحساب می‎آیند.

در ادامه آمده که شورای امنیت سازمان ملل متحد بر این جوانب باید فشار وارد کند تا از ایجاد تنش‎ها در افغانستان خود داری کنند.

سرخط

روزنامه سرخط در مطلبی به نقل از برخی منابع نوشته‎است که امروز پنجمین روز است که نماینده‎های طالبان مسلح در راس یک هیئت از دفتر قطر به مسکو رفته‎اند و در آن‎جا با شبکه‎های استخباراتی روسیه صحبت‎های پنهانی را انجام می‎دهند.

در ادامه آمده سلام حنفی که رهبری این هیئت را به عهده دارد تا کنون با کی جی بی اداره اطلاعات و امنیت روسیه، در مورد تمویل و حمایت گروه طالبان مسلح بحث کرده‎است.

XS
SM
MD
LG