لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

نیویارک تایمز: تلاش می‎شود تا قضیۀ ایشچی بطور سنتی حل شود


روزنامه نیویارک تایمز با اشاره به اتهامات اخیر بالای جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان می‎نویسد که دفتر لوی سارنوالی افغانستان روز شنبه گفت، در مورد اتهامات شکنجه و آزار جنسی که بالای معاون رئیس جمهور افغانستان وارد شده، تحقیقات را آغاز کرده‎است.

احمد ایشچی ۶۳ ساله بالای عبدالرشید دوستم اتهام وارد کرده‎است که او را از میدان بزکشی با خود برده، لت کوب کرده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‎است.

نیویارک تایمز می‎نویسد:

لوی سارنوال افغانستان گفته‎است، این تحقیقات بطور شفاف انجام داده خواهد شد.

به گفته سارنوالان در مورد این قضیه گرد آوری شواهد و مدارک آغاز شده‎است.

به نوشته نیویارک تایمز، تا هنوز معلوم نیست که آیا دوستم با این تحقیقات همکاری خواهد کرد، یا خیر؟

از جانب دیگر تلاش می‎شود تا این قضیه بطور سنتی حل شود.

روزنامه از قول بشیر احمد تینج سخنگوی عبدالرشید دوستم می‎نویسد که یک گروهی افراد مشتمل از بزرگان جوزجان به کابل اعزام شده‎اند.

به گفته وی این افراد به خاطر آن به کابل رفته‎اند تا این مسئله را از راه محاکم نه، بلکه از طریق سنتی و عنعنوی حل کنند.

به نوشته نیویارک تایمز، دوستم را که یک جنگسالار و از گذشته به نقض حقوق بشر متهم است، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که در غرب تحصیل کرده و یک تکنوکرات است، به خاطر آن معاون اول خود مقرر کرد که او بالای قوم اوزبک نفوذ زیاد دارد.

نیویارک تایمز می‎نویسد، روش نادرست در حال افزایش دوستم نگرانی‎های مقامات افغان و غرب را افزایش داده‎است.

مایکل مک کینلی سفیر ایالات متحده امریکا در کابل یکی از آن مقامات غربیست که روز شنبه گذشته در این مورد ابراز نگرانی کرد.

مایکل مک کینلی که موعد کارش در افغانستان بزودی ختم می شود گفته‎است، در این مورد تحقیقات و شفافیت مهم به خاطریست که به افغان‎ها زیگنال درست می‎دهد که هیچ کس فراتر از قانون نیست.

روزنامه نیویارک تایمز در یک مطلب دیگر با تمرکز بالای کشته شدن پنج کارمند ملکی زن که در میدان هوایی کندهار کار می‎کردند، می‎نویسد:

حکومت افغانستان تلاش می‎کند برای زنان فرصت‎های کاری را مساعد سازد، اما این تلاش‎ها از سوی عننعات سخت جامعه از یک طرف و از جانب دیگر توسط جنگ جاری علیه طالبان و مشکلات امنیتی با دشواری مواجه است.

روزنامه نیویارک تایمز از قول مقامات محلی می‎نویسد که گفته‎اند، دو مرد مسلح موتر سایکل سوار صبح وقت روز شنبه یک موتر را متوقف ساخته بالای سرنشینان زن که به حیث قراردادی‎های یک شرکت امنیتی در میدان هوایی کندهار کار می‎کردند، گلوله باری کردند.

این خانم‎ها وظیفه داشتند در تلاشی مسافران و بکس‎های شان با این شرکت امنیتی کمک کنند.

به نوشته نیویارک تایمز، مسئولیت این رویداد را کسی به عهده نگرفته‎است و طالبان هم گفته‎اند، جنگجویان شان در این حمله دخیل نیستند.

XS
SM
MD
LG