لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

زن و دختر افغان قربانی خشونت‌های صفحات مجازی


در برنامه‌ی کنونی زن و زندگی بر یکی دیگر از خشونت‌ها علیه زن که ناشی از راه یابی در فضای مجازی است درنگی می‌کنیم.

بر یکی از ماده‌های قانون منع خشونت علیه زن نیز در این برنامه پرداخته خواهد شد.

از گذشته‌ها تا به‌حال بسیاری از زنان و دختران افغان از رو به رویی با خشونت‌های مختلف در عذاب بوده‌اند. اما با تغییر شرایط زندگی، رشد در تکنالوژی به‌خصوص در کشور ما و دسترسی بیشتر از یک میلیون کاربر افغان به شبکه‌های اجتماعی دامن خشونت علیه زن فراتر از خشونت‌های خانوادگی و خیابانی به فضای مجازی نیز کشانیده شده‌است و قربانی های نیز گرفته است.

پوهنتون مریلند امریکا نیز در تحقیقی در سال (۲۰۱۴) عنوان کرده بود که کاربران زن به طور متوسط ۲۵برابر بیشتر از کاربران مرد با پیغام‌های تهدیدگر، فحاشی، پیغام‌های با کلمات رکیک و جنسیت‌ زده و خشونت کلامی مواجه می‌شوند.

دست‌کم ۸۷ درصد کاربران زن با تبصره‌های جنسیت‌ زده مواجه شده ‌و تهدید جنسی دریافت کرده‌‌اند و قربانیان این آزار نیز بیشتر زنان بین ۱۸ تا ۳۰ ساله بوده‌اند.

امروزه در کنار مردان، زنان و دختران افغان نیز به‌خاطر بدست آوردن معلومات تازه، اخبار و تماس با دوستان از صفحات اجتماعی مانند وایبر، انستاگرام، تانگو، فلکر، تویتر و بیشترین از فیسبوک استفاده می‌کنند، و بسیاری از کاربران زن در این شبکه‌ها، بخصوص فیسبوک، از مزاحمت‌های که در شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها ایجاد شده، شاکی اند.

بسیاری از این زنان و دختران می‌گویند، بار ها پیام‌های رکیک و تصاویر مبتذل از طریق پیام بدست آورده‌اند. صدف محصل در یکی از پوهنتون‌های خصوصی در این مورد گفت...
این برنامه را می‌توانید با کلیک کردن روی لینک زیر بشنوید...

تهیه کننده: عفیفه ساکب

زن و دختر افغان قربانی خشونت‌های صفحات مجازی
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:07 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG