لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

محصولات زعفران افغانستان امسال ۹۰ درصد افزایش یافته‌است


وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‎گوید محصولات زعفران در سال جاری ۹۰ درصد افزایش یافته و دهاقین کشور از بابت فروش زعفران میلیون‎ها دالر عاید بدست آورده‎اند.

این وزارت رشد حاصلات زعفران را در کشور چشم‌گیر خوانده می‎گوید امسال مزارع کشت زعفران ۲۵۰ درصد در تناسب به سال‎های قبل افزایش داشته‎است.

لطف‌الله راشد سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت دلیل افزایش محصول زعفران را حمایت مالی و تخنیکی حکومت از دهاقین خواند.

راشد گفت دهاقین افغان امسال نزدیک به شش تن زعفران حاصل برداشته‎اند.

راشد: حاصلات زعفران که سال گذشته سه و نیم تن بود امسال به حدود شش تن رسید.
راشد: حاصلات زعفران که سال گذشته سه و نیم تن بود امسال به حدود شش تن رسید.

او افزود:

"ما امسال در مجموع ۲۸۱۰ هکتار زمین را تحت کشت زعفران درآوردیم حاصلات زعفران که سال گذشته سه و نیم تن بود امسال به حدود شش تن رسید که تقریباً تا ۹۰ درصد در محصولات زعفران افزایش بوجود آمده‎است که از درک حاصلات زعفران دهاقین افغان بیش از ۱۵ میلیون دالر عاید بدست آورده‎اند."

آقای راشد افزایش حاصلات زعفران را بی‌پیشینه خواند.

وزارت زراعت و مالداری می‎گوید در سال جاری تلاش‎های را برای جلب علاقه‌مندی کشورهای عربی به خرید زعفران انجام داده و در ضمن تفاهم‌نامه را غرض فروش زعفران با چین نیز امضا کرد.

کشت زعفران در افغانستان پیشینه ۲۳ ساله دارد.
کشت زعفران در افغانستان پیشینه ۲۳ ساله دارد.

کشت زعفران در افغانستان پیشینه ۲۳ ساله داشته و گفته می‎شود که پیاز زعفران برای اولین بار در ولسوالی غوریان هرات بذر گردیده و بعداً به سایر مناطق کشور گسترش یافته و حالا در ۳۱ ولایت کشور کشت می‎گردد.

زعفران افغانستان سال گذشته برای سومین بار جایزه بین‌المللی بهترین زعفران جهان را از میان ۳۰۰ نوع زعفران از سوی انستیتوت بین‌المللی ذایقه و کیفیت در بروکسل بدست آورد.

در این حال کارشناسان افغان رشد کشت و حاصلات زعفران را در افغانستان یک گام مثبت دانسته اما تأکید می‎کنند که باید به حمایت از دهاقین و امنیت کارمندان توجه گردد.

افغانستان سالانه ظرفیت تولید هفتاد متریک تن زعفران را دارد و هرگاه این معیار تکمیل گردد سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دالر از بابت حاصلات زعفران نصیب افغانستان می‎گردد.
افغانستان سالانه ظرفیت تولید هفتاد متریک تن زعفران را دارد و هرگاه این معیار تکمیل گردد سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دالر از بابت حاصلات زعفران نصیب افغانستان می‎گردد.

میرویس خوگیانی یکی از کارشناسان بخش زراعت در مورد به رادیو آزادی گفت:

"در قدم اول امنیت بسیار مهم است تا کارمندان زراعت، ترویج و مؤسسات همکار ما بتوانند فعالیت‎های خود را ادامه دهد در قدم دوم کیفیت مواد زعفران است پیاز زعفران که به دهاقین توزیع می‎شود باید کیفیت خوب داشته و مارکیت بهتر داشته باشد و دیگر باید شیوه‎های مختلف آموزش به دهاقین آماده شود تا اذهان دهاقین روشن شود."

بر اساس تخمین وزارت زراعت و مالداری، افغانستان سالانه ظرفیت تولید هفتاد متریک تن زعفران را دارد و هرگاه این معیار تکمیل گردد سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دالر از بابت حاصلات زعفران نصیب افغانستان می‎گردد.

مسئولان وزارت زراعت و مالداری افغانستان اطمینان می‎دهند که برنامه‎های مؤثری دیگری برای حمایت از دهاقین و افزایش کشت زعفران را روی دست دارد که با عملی شدن آن در کشت و حاصلات زعفران افزایش بیشتری رونما خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG