لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

منبع: ستره محکمه در مورد استیضاح وزرا به نفع ولسی جرگه فیصله کرد


یک منبع در حکومت افغانستان می‎گوید ستره محکمۀ افغانستان فیصله ولسی جرگه مبنی بر سلب صلاحیت هفت وزیر کابینه را تائید کرده‎است.

این را یک منبع مؤثق در حکومت افغانستان به شرط افشا نشدن نام‌اش به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفته‎است.

در عین حال یک عضو هیئت اداری ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت آنان نیز گزارش‎های را مبنی بر تائید فیصله‌شان از سوی ستره محکمه بدست آورده‎اند.

عبدالرؤف انعامی منشی این جرگه گفت که ستره محکمه گفته که نظر خاصی در پیوند به مسئله سلب صلاحیت هفت وزیر ندارد و آن را از صلاحیت‎های خاص قوه مقننه خوانده‎است.

انعامی: ما این را شنیده‎ایم که ستره محکمه گفته که نظر خاص در این مورد ندارد.
انعامی: ما این را شنیده‎ایم که ستره محکمه گفته که نظر خاص در این مورد ندارد.

او افزود:

"ما این را شنیده‎ایم که ستره محکمه گفته که نظر خاص در این مورد ندارد و استیضاح را حق ولسی جرگه خوانده‎است گفته که از نظر تخنیکی اجرات به خودشان ارتباط می‎گیرد، از نظر تقسیم صلاحیت نهادها استیضاح حق ولسی جرگه است و به این اساس گفته‎اند که ماده نود و دو قانون اساسی در این مورد قابل تفسیر نیست."

ریاست جمهوری افغانستان بیشتر از یک ماه قبل مسئله استیضاح هفت وزیر کابینه را که از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت شدند، به ستره محکمه راجع ساخته اعلام کرد که تا فیصله نهایی از سوی این محکمه وزیران سلب صلاحیت شده به کارشان ادامه دهند

وزیران خارجه، فواید عامه، کار و امور اجتماعی، ترانسپورت، معارف، تحصیلات عالی و مبارزه با مواد مخدر به دلیل مصرف کمتر از هفتاد درصد بودجه انکشافی سلب صلاحیت شدند.

با آنکه زمان‌گیر شدن فیصله ستره محکمه در پیوند به مسئله استیضاح وزیران سر و صداهای را ایجاد کرده‎است اما عبدالله عطایی آمر عمومی اداری ستره محکمه روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت تا کنون در ارتباط به این مسئله هیچ فیصله‌یی صورت نگرفته‎است.

پیش از این ولسی جرگه بارها از حکومت تقاضا کرده تا هفت نامزد وزیر جدید را به این جرگه معرفی کند.

در عین حال آگاهان مسایل حقوقی می‎گویند اگر فیصله ولسی جرگه مبنی بر سلب صلاحیت وزرا از سوی ستره محکمه تائید شده باشد، با توجه به ابعاد حقوقی آن انجام شده‎است.

رنجبر: فکر نمی‎کنم که فیصله سیاسی صورت گرفته باشد.
رنجبر: فکر نمی‎کنم که فیصله سیاسی صورت گرفته باشد.

کبیر رنجبر یکی از این آگاهان در این مورد چنین گفت:

"من فکر نمی‎کنم که فیصله سیاسی صورت گرفته باشد اگر آنان موضوعات سیاسی را در نظر گرفته باشد استقلال خود را از دست می‎دهند من به این عقیده هستم که فقط و فقط جنبه‎های حقوقی موضوع در نظر گرفته شده و فیصله در این مورد صورت گرفته‎است."

برخی رسانه‎ها گزارش داده‎اند که ستره محکمه با فرستادن نامه‌یی خواست ریاست جمهوری مبنی بر بررسی سلب صلاحیت شدن وزیران را برای جلوگیری از ایجاد تقابل میان قوه مقننه و قضائیه رد کرده‎است.

اما کبیر رنجبر آگاه مسایل سیاسی می‎گوید که اگر ستره محکمه فیصله ولسی جرگه را تائید کرده باشد مسایل سیاسی در آن دخیل نبوده‎است.

گزارش: سحر لیوال

جزئیات قبلی:

یک منبع دولتی تائید می‎کند که ستره محکمه در مورد استیضاح وزرا از سوی ولسی جرگه به نفع این جرگه فیصله کرده‎است.

این منبع معتبر که نخواست از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت، ستره محکمه استیضاح و سلب صلاحیت شدن شماری از وزرا را از صلاحیت‎های قانونی ولسی جرگه خوانده‎است.

اما این منبع در این مورد معلومات بیشتر نداد، ستره محکمه نیز تا هنوز در این باره ابراز نظر نکرده‎است.

برخی از رسانه‎ها به نقل شماری از اعضای ولسی جرگه نیز گفته‎اند که ستره محکمه در مورد استیضاح شماری از وزرا فیصله ولسی جرگه را تائید کرده‎است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از تصمیم ولسی جرگه مبنی به استیضاح هفده وزیر این موضوع را برای تفسیر به ستره محکمه فرستاده بود.

XS
SM
MD
LG