لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

امریکا: امید است موافقۀ صلح در مورد سوریه نتیجۀ داشته باشد


ایالات متحده از توافق میان روسیه، ایران و ترکیه در مورد همکاری برای تهیه مسوده یک توافق صلح برای سوریه استقبال کرده ولی شک و تردیدی را در مورد به تصویب رسیدن آن ابراز کرده‎است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته‎است، ایالات متحده از هر تلاش برای دستیابی به یک متارکه در سوریه که نتایج واقعی داشته باشد و هم از از سرگیری مذاکرات سیاسی استقبال می‎کند.

کربی این مسئله را دیروز بعد از صحبت جان کری باهمتایان روسی و ترکی‌اش ابراز داشت.

جنگ سوریه جان صدها ملکی را گرفته است.
جنگ سوریه جان صدها ملکی را گرفته است.

وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه دیروز در مسکو گفتند، برای وسعت متارکه در سوریه و افزایش کمک‎های بشری تلاش می‎کنند و احتمالاً در آینده به حیث تضمین کننده‌گان توافق صلح فعالیت خواهند کرد.

روسیه و ایران در جنگ شش ساله سوریه از رژیم این کشور حمایت کرده‎اند در حالیکه ترکیه از ملیشه‎های شورشی حمایت نموده‎است.

جان کربی گفت، آقای کری خواهان از سرگیری مذاکرات سیاسی به زودترین فرصت بوده ولی به این نظر است که هنوز وقت است بدانیم آیا اعلامیه مسکو کدام تأثیری را دربر خواهد داشت یا نه.

کربی گفت، کری در مورد مؤفقیت این مسئله شک و تردید دارد، البته با در نظرداشت این‎که خودش شخصاً شاهد این بوده‎است که رژیم اسد در گذشته توافق‎های سیاسی و تلاش‎های متارکه را در کشورش خدشه‌دار ساخته‎است.

لاوروف: امیدوارم بعد از جلسه دوجانبه و سه جانبه ما بتوانیم ببینیم در تلاش‎های مشترک خود برای حل معضله سوریه به کجا رسیده‎ایم.
لاوروف: امیدوارم بعد از جلسه دوجانبه و سه جانبه ما بتوانیم ببینیم در تلاش‎های مشترک خود برای حل معضله سوریه به کجا رسیده‎ایم.

از سوی دیگر سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز گفت، دیدار سه جانبه در مسکو بر مذاکرات در حال رکود ملل‌متحد در مورد سوریه غالب خواهد شد.

او گفت، طرح یا چهارچوب را که امروز می‎بینید مؤثرترین طرح است.

او افزود:

"امیدوارم بعد از جلسه دوجانبه و سه جانبه ما بتوانیم ببینیم در تلاش‎های مشترک خود برای حل معضله سوریه به کجا رسیده‎ایم که در این تلاش توقف جنگ، جلوگیری از رنج و مشقت مردم ملکی، رسیدن کمک‎های بشری، حمایت از آتش بس و مبارزه علیه سازمان‎های تروریستی شامل‎اند."

لاوروف گفت، این طرح کوشش برای سایه انداختن روی تلاش‎های نیست که از سوی شرکای دیگر صورت گرفته‌است، این چهارچوب تنها آنچه را بیان می‎دارد که واقعیت است.

از سوی هم محمد حسن خانی استاد پوهنتون امام صادق در ایران در مورد تلاش‎ها برای ختم جنگ سوریه می‎گوید:

"خواست ایران از روسیه و ترکیه، قطع کمک‎های نظامی روسیه به تروریستان و بستن مرز ترکیه است و ارسال کمک‎های بشردوستانه برای کمک به مردم آواره."

تلاش‎های جدی بین‌المللی برای ختم جنگ سوریه در حالی ادامه دارد که جنگ شش ساله آن‌کشور تاحال بیش از ۲۵۰ هزار قربانی گرفته‎است.

XS
SM
MD
LG