لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

دیده بان حقوق بشر: زرداد شاید از شاهدان علیه خودش انتقام بگیرد


هیومن رایتس واچ یا دیده بان حقوق بشر مقاله را در مورد زرداد فریادی منتشر نموده‎است تحت عنوان جنگسالار آزاد شده افغان شاید از کسانی که در زندانی شدن اش نقش داشتند، انتقام بگیرد.

نویسنده از پانزده سال پیش از امروز قصه می‎کند که در یکی از محاکم لندن شماری از افغان‎ها، در قضیه زرداد فریادی شاهدی داده بودند.

فریادی جنگسالاری است که در دهه ۱۹۹۰ در سروبی مسافرین را ربوده و شکنجه می‎کرد.

این یک قضیه خیلی مهم و اولین دوسیه بود که در بریتانیا تحت صلاحیت بین المللی دایر می‎شد.

چنین محاکم، محاکمه افراد غیر بریتانوی به جرایم جدی ارتکاب یافته در خارج را، اجازه می‎دهد.

به نوشته نویسنده مقاله، همین شاهدان شجاع قضیه زرداد فریادی حال در معرض خطر جدی قرار دارند.

با شهادت این شاهدان، زرداد به بیست سال زندان محکوم شد ولی به نوشته مقاله هیومن رایتس واچ، مقامات هفته گذشته به طور ناگهانی عفو مشروط برای زرداد فریادی را اعلان نموده او را به افغانستان اخراج کردند.

مقامات بریتانوی به شکل غیر قابل بخشش فقط چند روز قبل از آزادی زرداد به شاهدان عینی هشدار دادند که این مرد هنوزهم خطرناک را در بین آن‎ها میفرستد.

به نوشته نویسنده، هیچ یک از این شاهدان از خطر این مرد محفوط نیستند، مردیکه هوادارن خود را حفظ نموده و نشان داده‎است که قادر به شکنجه و ارتکاب جرایم دیگر است.

زرداد با رسیدن اش به کابل برای مدت کوتاه دستگیر شد ولی به روز دوشنبه دوباره به وساطت یک مقام عالی رتبه حکومتی که نامش افشا نشده‎است آزاد شد که این مسئله نگرانی‎های را ایجاد کرده که وی شاید از کسانی‎که او را در لندن به زندان انداختند، انتقام بگیرد.

نویسنده مقاله می‎نویسد، رئیس جمهور افغانستان اخیراً تعهد کرد که هر تبعه این‎کشور را در مطابقت با قوانین بشری حفاظت خواهد کرد حتی اگر حفاظت آن‎ها به معنای تحقیقات از شخصیت‎های عمده سیاسی هم باشد.

ولی اگر رئیس جمهور می‎خواهد جدیت اش را در این تعهد ثابت سازد باید از زرداد فریادی آغاز نموده و شاهدان قضیه او را محفوظ بدارد.

ستار آن لاین

نشریه ستار آن لاین نیز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده و از پدیده شوم بچه بازی در حلقات پولیس افغان یاد کرده‎است.

نشریه قصه زنی به نام شیرین را نوشته که در ولایت هلمند زنده‎گی می‎کند و ایور نوجوانش به حیث بازیچه افسران پولیس در لشکرگاه استفاده می‎شود.

به نوشته نشریه این فقط یک مثال بیماری همه گیر اختطاف و سو استفاده جنسی از پسران کوچک در آنچه است که نویسنده برده داری جنسی نهادینه در افغانستان خوانده‎است.

شیرین از جمله ۱۳ خانواده‎است که خبرنگار آژانس خبری فرانسه با آن‎ها مصاحبه کرده‎است و به گفته آن‎ها اطفال شان از سوی نیروهای حمایت شده از سوی غرب مورد سو استفاده جنسی قرار می‎گیرند.

شیرین قصه می‎کند که ایور ۱۳ ساله اش چگونه زمانی‎که در آغاز امسال از سوی یک قوماندان پولیس در هلمند با جبر برده شد، داد و فریاد میزد.

شیرین می‎گوید زمانی‎که فریاد زدم که ایورم را رها کنند، افراد این قومندان با میله‎های اسلحه شان مرا نشانه گرفته گفتند "می‎خواهی تمام اعضای فامیلت کشته شوند؟ بچه را فراموش کن!"

XS
SM
MD
LG