لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

ولسی جرگه: حکومت نامزد وزرای جدید را به عوض سرپرستان معرفی کند


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان از حکومت می‎خواهد تا هر چه زودتر نامزد وزرا را برای وزارت‎های که از سوی سرپرستان اداره می‎شود معرفی کند.

هیئت اداری این جرگه می‎گوید، کارکردها در وزارت‎های که از سوی سرپرستان اداره می‎شود کمرنگ بوده و حکومت باید به این موضوع رسیده‎گی کند.

نعمت‌الله غفاری معاون دوم این جرگه روز پنجشنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت، حکومت با در نظرداشت وضعیت کنونی این کشور باید هرچه زودتر به مسئله سرپرستی وزارت خانه‎ها نکته پایان بگذارد.

غفاری: حکومت هر چه زودتر به این وزارت‎ها افراد مناسب را پیشنهاد کند.
غفاری: حکومت هر چه زودتر به این وزارت‎ها افراد مناسب را پیشنهاد کند.

او افزود:

"ما خواستهای خود را بارها تکرار کردیم وزارتهای که با سرپرستان اداره میشود عملکرد و فعالیت‌هایشان ضعیف است باید دولت توجه کند ریاست جمهوری توجه کند هر چه زودتر به این وزارتها افراد مناسب را پیشنهاد کند برای ولسی جرگه تا رسماً به عنوان وزیر رأی بگیرند و منحیث وزیر رسماً خدمت نمایند."

آقای غفاری همچنان گفت، ولسی جرگه چندین مرتبه از حکومت خواسته تا به مسئله سرپرست وزرا توجه جدی کند اما به گفته وی تا کنون در این عرصه از سوی حکومت کدام اقدامی صورت نگرفته‎است.

این سخنان در حالی مطرح می‎گردد که هم‌اکنون وزارت‎های معادن و پترولیم، سرحدات و قبایل و اطلاعات و فرهنگ از سوی سرپرستان اداره می‎شود.

این در حالیست که حدود یک ونیم ماه قبل نیز وزیران خارجه، فواید عامه، کار و امور اجتماعی، ترانسپورت، معارف، تحصیلات عالی و مبارزه با مواد مخدر به دلیل مصرف کمتر از هفتاد درصد بودجه انکشافی از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت شدند.

از سوی هم ریاست اجرائیه می‎گوید، تلاش‎ها بر این است تا به مسئله سرپرستان در وزارت خانه‎ها نقطه پایان گذاشته شود.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت تلاش می‎نماید تا هر چه زودتر افراد با تجربه و نخبه را به عنوان نامزدان برای وزارت خانه‎های که از سوی سرپرستان اداره می‎شود معرفی کند.

فیصل: تلاش بر این است تا به زودترین فرصت اشخاص مناسب با تجربه و پرکار را در این وزارت خانه‎ها معرفی شوند.
فیصل: تلاش بر این است تا به زودترین فرصت اشخاص مناسب با تجربه و پرکار را در این وزارت خانه‎ها معرفی شوند.

وی افزود:

"پایان بخشیدن به سلسله سرپرستی در وزارت خانههای حکومت یک بحث اصلی است که به سطح حکومت مطرح است تلاش بر این است تا به زودترین فرصت اشخاص مناسب با تجربه و پرکار را در این وزارت خانهها معرفی شوند تا بالاخره کارها به نحوی خوبتر پیش برود."

در همین حال شماری از تحلیلگران مسایل سیاسی بدین باور اند که دوام سرپرستی در وزارت خانه‎ها در کنار مشکلات دیگر به اعتبار حکومت نیز صدمه رسانیده‎است.

یونس فکور یک‌تن از این تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی گفت، از زمان ایجاد حکومت وحدت ملی مشکل سرپرستی وجود داشته و اگر حکومت در این مسئله به موقع اقدام نکند به گفته وی این موضوع بی‌اعتمادی مردم بر حکومت را بیشتر خواهد ساخت.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG