لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

بازار کریسمس شهر کهنه پراگ یکی از بازار‌های مهم جهان


پس از حملۀ روز دوشنبه بر یک بازار کریسمس در برلین پایتخت جرمنی دیگر شهر‌های اروپایی تدابیر امنیتی شانرا شدیدتر ساخته اند.

هر چند کریسمس بحیث عید مذهبی مسیحیان شناخته می‌شود، ولی از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به طور گسترده به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن به هم.

برای خرید تحفه و هدیه بازار‌ها در گوشه و کنار کشورهای مختلف باز شده و مردم از این بازار‌ها تحفه خرید می‌کنند.

از جملۀ این بازار‌ها یکی هم بازار شهر کهنه پراگ است. شهری که مرکز رادیو آزادی در آن موقعیت دارد.

در این باراز با خانم چکی روبرو شدیم و از وی در مورد پیشنیه بازار کریسمس پرسیدیم؟

او گفت:

"بازار کریسمس از یکشنبه اولِ ماه دسمبر تا ششم ماه جنوری باز بوده و فروشنده‌ها و مردم در این مارکیت در جریان روز و ناوقت‌های شب مصروف خرید و فروش اند. غرفه‌ها در این بازار بشکل حلقه‌یی تنظیم می‌شوند، غرفه‌ها با چراغ‌ها و شاخه‌های درخت سرو و کاج، گل‌های مصنوعی به رنگ‌های مختلف آراسته وتزئین می‌شوند. در این غرفه‌ها موادغذایی، وسایل تزئینی درخت کریسمس، تولیدات چوبی و کار دستی‌ها و تولیدات چکی به فروش می‌رسند. "

سروی که صورت گرفته بازار کریسمس شهر کهنه پراگ یکی از بازار‌های مهم جهان شناخته شده و خانواده‌ها به وقفه‌ها و نظر به ضرورت‌شان از این بازار دیدن کرده و وسایل مورد نیاز‌ شانرا خریداری می‌کنند.

فروشند یک غرفه مواد غدایی می‌گوید که مواد غذایی خانگی و نوشابه‌های مخصوص کریسمس را در این غرفه‌ها می‌فروشند.

به‌خاطر جلوگیری از رویداد مشابه آنچه روز دوشنبه تاریخ نزدهم ماه دسمبر در بازار کریسمس برلین رخ داد، در این‌جا تدابیر امنیتی شدید اتخاذ گردیده‌است. اما سیاحان و مردم محل می‌گویند، از احتمال وقوع چنین رویداد، نمی‌ترسند و از برگزاری عید کریسمس و سال نو لذت می‌برند.

دو تن در مورد چنین گفتند:

"من تعطیلات خود را با ترس و نگرانی سپری نمی‌کنم. منظورم این است که چنین نگرانی بیهوده است. زیرا وقایع هر زمان و هر جای ممکن است رخ دهد."

"من خود را مصون حس می‌کنم. این‌جا جمهوری چک است، به نظر می‌رسد که این‌جا نسبت به جرمنی که تعداد مردم زیاد اند، خطر اندک است. من در این‌جا در جمهوری چک از وقوع چنین چیزی هراس ندارم."

فروشنده‌های این مارکیت کریسمس نیز می‌گویند، نسبت به کشور همسایه جرمنی، خود را مصون احساس می‌کنند و این بازار چون همیشه پر اذحام است.

یک تن از فروشنده‌ها در مورد گفت:

"در اینجا تعداد زیادی پولیس و نیروهای امنیتی با سلاح حضور دارند. آن‌ها بیشتر از این‌جا حفاظت می‌کنند و تدابیر زیادتر اتخاذ کرده‌اند.در این‌جا به طور معمول تعداد زیاد مردم حضور دارند."

این بازرا‌ها بخش بزرگ از برگزاری عید کریسمس در سراسر اروپا به شمار رفته و اهداف بلقوه حملات تروریستی نیز می‌باشد.

قبل از این، وزارت خارجه امریکا در ماه نوامبر هشدار‌های را مبنی بر مسافرت اتباع امریکایی به پایتخت‌های کشور‌های اروپایی صادر نموده، تاکید کرده بود که در تعطیلات، محافل و مارکیت‌های کریسمس احتیاط کنند.

بوهوسلاف سوبوتکا صدراعظم جمهوری چک
بوهوسلاف سوبوتکا صدراعظم جمهوری چک

بوهوسلاف سوبوتکا صدراعظم جمهوری چک یک روز پس از حادثه برلین با مشاروین ارشد خود ملاقات کرده اعلان کرد که تدابیر امنیتی افزایش خواهد یافت:

"حضور نیروهای امنیتی و پولیس در جریان کریسمس و سال نو بخصوص در محلات پر ازدحام افزایش یافته‌است."

هر چند، جمهوری چک در امور بین‌المللی چندان دخالتی ندارد و شاهد کدام حمله تروریستی نبوده، اما از این‌که در مجاورت جرمنی است، نگرانی ناشی از حملات تروریستی در آن نیز افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG