لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

نی: ۲۰۱۶ خونین ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان بوده‌است


جسد نعمت الله زهیر خبرنگار تلویزیون آریانا در هلمند
جسد نعمت الله زهیر خبرنگار تلویزیون آریانا در هلمند

نی یا اداره حمایت از رسانه‌های آزاد در افغانستان می‌گوید خشونت در برابر خبرنگاران در این‌کشور در مقایسه با سال گذشته میلادی چهار برابر افزایش داشته است.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائیه این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت، سال ۲۰۱۶ میلادی خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در پانزده سال گذشته در افغانستان بوده‌است.

وی گفت که در این سال بیش از چهارصد مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده که قتل چهارده خبرنگار و کارمند رسانه‌یی نیز شامل آن است.

خلوتگر: سال ۲۰۱۶ میلادی خونین‌ترین و خطرناک‌ترین سال برای روزنامه نگاران در پانزده سال گذشته بوده است.
خلوتگر: سال ۲۰۱۶ میلادی خونین‌ترین و خطرناک‌ترین سال برای روزنامه نگاران در پانزده سال گذشته بوده است.

وی گفت:

"متأسفانه سال ۲۰۱۶ میلادی که در آخرین هفته‌های آن قرار داریم خونین‌ترین و خطرناک‌ترین سال برای روزنامه نگاران در پانزده سال گذشته بوده، در این سال ما شاهد چهارصد و بیست مورد واقعه خشونت علیه خبرنگاران بوده‌ایم که شامل چهارده مورد قتل هم می‌شود."

این در حالیست که در شش ماه گذشته محمد نصیر مدثر مدیر مسئول رادیو پیغام ملی در لوگر، نعمت الله زهیر خبرنگار تلویزیون آریانا در هلمند، یعقوب شرافت خبرنگار رادیو تلویزیون ملی در زابل، دیوید گیلکی خبرنگار رادیوی ملی امریکا و همکار ‌اش ذبیح الله تمنا در هلمند کشته شدند.

حمله انتحاری بر موتر کارمندان تلویزیون طلوع که اوایل سال‌جاری میلادی رخ داد و هفت کشته و بیش از بیست زخمی برجا گذاشت از مثال‌های برجسته خشونت علیه خبرنگاران به شمار می‌رود.

نهاد بازار رسانه‌های افغانستان می‌گوید، بیشتر این خبرنگاران در پیوند به کارشان به گونه هدفمند کشته شده‌اند.

همچنان سازمان خبرنگاران بدون مرز اخیراً با نشر گزارشی گفته است که افغانستان در سال ۲۰۱۶میلادی مرگبار ترین سال برای خبرنگاران بوده و هفده خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در این جریان کشته شده‌اند.

در عین حال ممتاز بهیر یکی از خبرنگاران افغان به رادیو آزادی گفت، نیاز است تا برای رسیدگی به مشکل خبرنگاران، حکومت یک نهاد خاص را ایجاد کند.

وی گفت:

"زمانی‌که در ساحه کار می‌باشم یا به طرف خانه یا هم دفتر در حرکت هستم بسیار نگران می‌باشم هیچ‌گونه احساس مصونیت ندارم، بایدحکومت رسیدگی کند و یک نهاد خاص ایجاد شود که هرگاه یک خبرنگار مورد خشونت یا تهدید قرار می‌گیرد آنان در جریان قرار گرفته و واکنش سریع نشان دهند."

با آن‌که نهاد‌های حامی از خبرنگاران از بدتر شدن وضعیت خبرنگاران و مصونیت ‌شان نگران اند؛ اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت اقدامات لازم را به هدف تأمین جان خبرنگاران در کشور انجام داده‌است.

مرتضوی: حکومت اقدامات لازم را به هدف تأمین جان خبرنگاران در کشور انجام داده‌است.
مرتضوی: حکومت اقدامات لازم را به هدف تأمین جان خبرنگاران در کشور انجام داده‌است.

وی افزود:

"هم یک طرزالعمل مشخص در شورای امنیت افغانستان برای تأمین امنیت خبرنگاران به تایید رسیده و هم کمیته زیر نظر سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور که اعضای آن بیشتر از نهاد‌های امنیتی اند کار می‌کنند تا حکومت بتواند در همکاری با نهاد‌های خبرنگاری، امنیت کار رسانه، دفاتر آنان و خبرنگاران را تأمین کند."

اما نهاد‌های حامی از خبرنگاران با اشاره به افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران می‌گویند، حکومت به هدف بهبود وضعیت خبرنگاران در کشور سعی جدی و عملی نکرده‌است.

به گفته آنان، کمیته مشترک هماهنگی میان حکومت و رسانه‌ها که به هدف مصونیت جان خبرنگاران از سوی حکومت ایجاد شده، نتیجه‌یی ملموسی نداشته است.

سحرلیوال

مرتبط

XS
SM
MD
LG