لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

ستارز اند سترایپس: حضور داعش در افغانستان کمرنگ شده‌است


ستارز اند سترایپس

نشریه ستارز اند سترایپس در شماره اخیر خود به موفقیت‌های اخیر قوای افغان و قوای امریکا علیه گروه داعش در افغانستان اشاره نموده می‌نویسد هر چند بخش اعظم قوای باقی مانده امریکا در افغانستان در ماموریت تعلیم و تربیه قوای افغان نقش دارند، اما رئیس جمهور اوباما در سال‌جاری دستور داد که آن‌ها می‌توانند در عملیات بر ضد مخالفین مسلح حکومت افغانستان نیز کمک کنند.

به نوشته نشریه، سخنگوی قوای امریکا در افغانستان برید جنرال جان کلیفلند اظهار داشت یکی از اهداف اساسی ماموریت در افغانستان فعلاً این است که از کشور خود دفاع کنیم و کسانی را که هدف شان آسیب رساندن به آن می‌باشد ضربه بزنیم.

نشریه می‎افزاید آقای کلیفلند یک سال قبل تخمین کرده بود که بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ جنگجوی داعش در افغانستان فعال می‌باشند، ولی در سال‌جاری به گفته او این تعداد به ۱۰۰۰ تن کاهش یافته که آن‌ها توانسته اند حضور داعش را به درجه چشم‌گیر کمرنگ بسازند.

نشریه ستارز اند سترایپس می‌نویسد در عملیات علیه تروریزم تحت رهبری امریکا در افغانستان ۱۲ تن از رهبران گروه های تروریستی از جمله حافظ سعید که یکی از امیران گروه آنان بود کشته شده‌اند.

همچنان در این عملیات به شبکه القاعده هم ضربات شدید وارد شده و به گفته جنرال کلیفلند در ۳۵۰ عملیات نظامی امریکا در حدود ۲۰۰ جنگجوی القاعده کشته و یا اسیر شده‌اند.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد ماجرای جنرال دوستم و احمد ایشچی به نشر رسانده که در بخش آن می‌نویسد بسیار افغان‌ها شک دارند که رئیس جمهور اشرف غنی بتواند جنگسالار سابق را به کرسی عدالت بکشاند، زیرا حکومت وی در نتیجه اختلافات داخلی ضعیف شده و با تأخیر انتخابات پارلمانی به بحران مشروعیت هم رو به رو است.

اکنون به نوشته نشریه، ماجرای معاون اول ریاست جمهوری جنرال دوستم که به خشونت جسمی و جنسی علیه یک رقیب خود متهم شده‌است ضربه دیگری به این حکومت می‌باشد.

روزنامه از قول سخنگوی آقای دوستم بشیر احمد ته ینج نوشته است که می‌گوید دوستم به هیچ‌کس جوابگو نیست ولی او تصدیق نمود که شاید محافظین دوستم با آقای ایشچی بدرفتاری کرده باشند.

روزنامه از قول پتریشا گاسمن مسئول بخش افغانستان در سازمان بین‌المللی دیده بان حقوق بشر می‌نویسد که گفته است، دوستم یک نمونه معافیت در افغانستان بشمار می‌رود، ولی استثنی شده نمی‌تواند.

به گفته خانم گاسمن اگر رئیس جمهور غنی می‌خواهد نشان بدهد که در جوابگویی افراد جدی می‌باشد او نمی‌تواند با قضیه دوستم این تلاش خود را آغاز و ختم کند.

از سوی دیگر به نوشته واشنگتن پُست این مهم نیست که دوستم مجازات می‌شود یا خیر، اتهامات آقای ایشچی علیه او گذشته جنرال دوستم را دوباره در داخل افغانستان و جامعه بین‌المللی بر سر زبان‌ها آورده‌است و حتی در مورد این صحبت می‌شود که او به‌خاطر قتل زندانیان طالبان در سال ۲۰۰۱ به محکمه بین‌المللی جنایات جنگی کشانده شود و این بار حتی خود ازبک تباران قوم دوستم هم به‌خاطر ماجرای اخیر به خشم آمده‌اند.

XS
SM
MD
LG