لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

کارگران تصدی افغان گاز شبرغان خواهان افزایش معاشات شان شدند


ده‌ها تن از کارگران تصدی افغان گاز و تفحص نفت و گاز شبرغان طی یک گردهمایی خواهان افزایش معاشات و دیگر امتیازات شان شدند.

این کارگران می‌گویند، در حالیکه کارهای ثقیلۀ را آن‌ها انجام می‌دهند، اما نسبت به کارگران کود برق مزارشریف امتیازات شان کم است.

ثریا قاضی زاده یکتن از کارمندان ریاست تفحص نفت و گاز شبرغان گفت، کارگران کود برق مزارشریف شش فیصد امتیاز می‌گیرند و کارگران تصدی افغان گاز و تفحصات دو فیصد امتیاز دارند.

خانم قاضی زاده افزود در حالیکه گاز در شبرغان استخراج می‎شود و کود برق مزارشریف را تقویت می‌کند.

وی گفت:

"در حال حاضر کارگران ما از پنج هزار تا شش هزار افغانی معاش می‌گیرند و امتیاز شان هم ناچیز است. بسیاری شان در حویلی کرایی زندگی می‌کنند و در مورد تقاوت شان هم هیچگاه توجه صورت نگرفته، کارگر یک قشر بسیار فقیر است."

باز محمد، کارمند پروژه جرقدوق شبرغان نیز از این بایت شکایت کرده می‌گوید که به آن‌ها چندین بار از سوی مقامات وعده افزایش معاش داده شده اما این وعده‌ها هیچگاهی عملی نشده‌است.

این کارگر بار دیگر از دولت می‌خواهد تا به مشکل کارگران جوزجان توجه نماید.

" مشکلات دیگر کارگران این‌است که ما نان خوردن نداریم با این معاش ناچیز، کارگران کود برق شش فیصد امتیاز دارند تصدی و تفحصات دو یا سه فیصد. کود برق اگر همین امتیاز را بگیرد باید تصدی افغان گاز هم همان امتیاز را بگیرد."

این کارگران می‌گویند در کنار این همه مشکلات از چهل سال به این طرف کار می‌کنند حتی یک خانه گلی هم ندارند.

در همین حال انجنیر عبدالرحمان محمودی معاون والی جوزجان نیز این کارگران را حق به جانب دانسته در رابطه به بلند بردن معاش و امتیازات آن‌ها می‌گوید که به زودی این مشکل را حل خواهد کرد.

وی گفت:

"طوریکه می‌دانید اسکیل معاشات کارمندان خدمات ملکی و همچنان کارگران تصدی ها متفاوت است. اسکیل معاش خدمات ملکی از طریق شورای وزیران تصویب می‌شود و از تصدی‌ها از طریق شورای عالی تصدی ها که در رأس آن خود وزیر مالیه است. ما کوشش می‌کنیم به خاطر پرداخت امتیازات متوازن این موضوع را به شورای عالی تصدی‌ها انتقال دهیم."

معاون والی جوزجان همچنان گفت، امتیازات یا معاشات به اساس چگونگی نوعیت کار تعیین می‌شود، اگر کارگران کود برق بالاتر امتیاز داشته باشند وظیفۀ کارگران تصدی افغان گاز نسبت به کار کود برق ثقیل تر است.

گزارش: عالم رحمانیاز

XS
SM
MD
LG