لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

ولسی جرگه: نشست ۳ جانبۀ مسکو در مورد افغانستان مداخلۀ آشکار است


ولسی جرگه افغانستان برگزاری نشست مسکو در مورد افغانستان را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان می‎داند.

ولسی جرگه از کشورهای همسایه این کشور بخصوص روسیه می‎خواهد که با افغانستان به گونه یک کشور مستقل برخورد نمایند.

عبدالروف ابراهیمی رئیس این جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه از حکومت افغانستان خواست تا در این مورد موقف خود را واضح سازد.

ابراهیمی: این یک مداخله آشکار در امور افغانستان است.
ابراهیمی: این یک مداخله آشکار در امور افغانستان است.

او افزود:

"این یک مداخله آشکار در امور افغانستان است ما خواهش می‎کنیم که دولت جمهوری اسلامی افغانستان در پیوند با این تصمیمات کشورهای همسایه تماس خود را داشته باشد."

به اساس گزارش‎ها انتظار می‎رود نشست سه جانبه به روز سه شنبه در مورد افغانستان میان روسیه، چین و پاکستان در مسکو برگزار گردد که احتمالا نماینده طالبان مسلح در آن نیز حضور داشته باشد.

این درحالیست که از چند ماه به این طرف گزارش‎های از روابط روسیه با طالبان مسلح به نشر رسیده و اعضای شورای ملی افغانستان نیز از آن ابراز نگرانی کرده‎اند.

اما چند هفته قبل الکساندر مانتیستکی سفیر روسیه در افغانستان در نشستی کمیسیون روابط بین المللی مشرانو جرگه حضور یافته و تائید کرد که با طالبان تماس دارند اما گفت که تماس روسیه با طالبان به معنای تمویل و تجهیز و حمایت از این گروه نیست.

پیش از این وزارت خارجه افغانستان در ارتباط به نشست سه جانبه در مسکو گفته‎است هر آن نشستی که در مورد افغانستان برگزار شده و نماینده حکومت در آن حضور نداشته باشد، نشست موفق نخواهد بود.

در عین حال امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی نیز گفت که فیصله‎های نشست سه جانبه در مسکو جنبه عملی ندارد.

میثم: فیصله‎های نشست سه جانبه در مسکو جنبه عملی ندارد.
میثم: فیصله‎های نشست سه جانبه در مسکو جنبه عملی ندارد.

او افزود:

"انتظار حکومت اینست به هر دلیلی که حکومت افغانستان در آنجا حضور ندارد، معتقد به این هستیم که راهکارهای مناسب برای تامین صلح و ثبات در افغانستان نمی‎تواند در آن‎جا گرفته شده و جنبه عملی داشته باشد."

در عین برخی از اعضای ولسی جرگه می‎گویند که کشورهای همسایه با استفاده از دیپلوماسی ضعیف افغانستان در مورد این کشور تصمیم می‎گیرند.

صالح محمد صالح یک عضو این جرگه می‎گوید حکومت افغانستان باید در برابر این گونه نشست‎ها از خود عکس العمل جدی نشان دهد.

این درحالیست که روز یکشنبه مشرانو جرگه افغانستان نیز برگزاری نشست سه جانبه در مسکو را تقبیح کردهو از حکومت افغانستان خواهان و ضاحت بیشتردر این مورد گردید.

هرچند حکومت افغانستان فیصله‎های این نشست را بدون حضورداشت نماینده حکومت افغانستان ناموفق میداند اما بعدا معلوم خواهد شد که شرکت کننده‎گان این نشست در مورد افغانستان چه فیصله را انجام خواهند داد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG