لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

ارشد: هیچ مادۀ توافقنامۀ صلح حکومت و حزب اسلامی عملی نشده‎است


برخی از اعضای حزب اسلامی افغانستان ادعا دارند که حکومت در خصوص تطبیق مواد توافقنامه صلح با این حزب به کندی عمل می‎کند.

حزب اسلامی افغانستان می‎گوید که با گذشت حدود سه ماه از امضای توافقنامه صلح میان این حزب و حکومت افغانستان، اما تا هنوز هیچ یک از ماده‎های توافقنامه صلح میان این دو جناح عملی نشده‎است.

حشمت الله ارشد سخنگوی این حزب روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، کمیته مشترک اجرائیه موافقتنامه صلح با حزب اسلامی تا کنون کار قابل ملاحظه یی را در مورد انجام نداده‎است.

ارشد: ما یقیناً از کندی کارها و این‎که حکومت که به کندی عمل می‎کند ناراض هستیم.
ارشد: ما یقیناً از کندی کارها و این‎که حکومت که به کندی عمل می‎کند ناراض هستیم.

وی از این بابت ابراز نگرانی کرده افزود:

"توقع اعضا و مجاهدین حزب اسلامی این بود که باید هر مواد توافقنامه بزودی عملی شود شما در جریان هستید مدت زیادی میگذرد تا هنوز زندانیان این حزب رها ساخته نشده و تعزیرات که بالای حزب اسلامی وضع است هنوز برداشته نشده و برای مهاجرین چیزی که وعده داده شده بود تا هنوز اجرا نشده ما یقیناً از کندی کارها و این‎که حکومت که به کندی عمل می‎کند ناراض هستیم."

ارشد گفت ممکن عدم هماهنگی و مداخلات برخی حلقات در حکومت سبب شده تا کار روی تطبیق مواد توافقنامه صلح بگونه لازم به پیش نرود.

حزب اسلامی افغانستان ابراز امیدواری کرد که حکومت وحدت ملی بخصوص رئیس جمهور به تعهداتش در زمینه عمل نموده و تمامی موانع در برابر تطبیق مواد توافقنامه صلح با حزب اسلامی را از میان بردارد.

حدود دو ماه قبل کمیته مشترک تطبیق توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی آغاز به کار کرد.

محمد اکرم خپلواک، فیض الله ذکی، محمد مسعود اندرابی سه تن به نماینده‎گی از حکومت و قاضی عبدالحکیم حکیم، محمد امین کریم و غیرت بهیر سه تن از نماینده‎گان حزب اسلامی در این کمیته و همچنان سه تن از شورای عالی صلح نیز در این کمیته عضویت دارند.

به اساس معلومات شورای عالی صلح، کمیته مشترک تطبیق توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی موظف ساخته شده تا باتطبیق همه جانبه و با رعایت مواد توافقنامه درباره رفع تحریم‎ها بر حزب اسلامی، بیرون ساختن نام اعضای رهبری آن حزب از لیست سیا سازمان ملل متحد، رهایی زندانیان این حزب، و انتقال مهاجرین حزب اسلامی اقدام نماید.

با تماس‎های مکرر، اکرم خپلواک که ریاست این کمیته را به نماینده‎گی از حکومت به عهده دارد، حاضر نگردید تا در مورد ابراز نظر نماید.

اما شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید که کار کمیته مشترک اجرائیه موافقتنامه صلح با حزب اسلامی، بگونه قاطعانه و صادقانه جریان دارد.

وقاد: ‎این پروسه کارش را در نه بخش تقسیم کرده‎است.
وقاد: ‎این پروسه کارش را در نه بخش تقسیم کرده‎است.

محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح افغانستان افزود:

"‎این پروسه کارش را در نه بخش تقسیم کرده‎است و در هر بخش مسئولین تعین کرده‎اند بنا این یک پروسه است که تحت کنترول حزب اسلامی و حکومت قرار دارد در عقب آن اطمینان قاطعانه و صادقانه موجود است این پروسه خوب جریان دارد و امیدوار هستیم که کار آنان نتیجه بدهد."

این در حالیست که حکومت افغانستان درخواست رسمی را به هدف رفع تعزیرات و بیرون ساختن نام اعضای رهبری آن حزب از لست سیا سازمان ملل متحد فرستاده‎است.

اما حزب اسلامی می‎گوید که تا کنون سرنوشت این درخواست نیز معلوم نیست.

XS
SM
MD
LG