لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

اتمر: مسکو و تهران از روابط با طالبان برای صلح استفاده کنند نه جنگ


باز هم سخن از روابط روسیه و ایران با طالبان مسلح، اما این‌بار مشاور شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که از این روابط برای به میان آمدن صلح باید بهره‌برداری شود.

محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان نیز تائید می‌کند که مسکو و تهران با طالبان مسلح روابط دارند اما وی تأکید دارد که از این تماس‌ها باید بر ضد جنگ و تأمین صلح سود برده شود.

آقای اتمر در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت، در جنگ با تروریزم باید اصل روابط میان دولت‌ها باشد تا به گفته وی این جنگ به پیروزی برسد.

اتمر: در خصوص این جنگ باید همکاری با دولت افغانستان صورت گیرد.
اتمر: در خصوص این جنگ باید همکاری با دولت افغانستان صورت گیرد.

وی افزود:

"اگر جنگ با داعش است، اگر جنگ با طالبان است و یا جنگ با دیگر دهشت‌افگنان است در خصوص این جنگ باید همکاری با دولت افغانستان صورت گیرد. دوم، هر نوع ارتباط با طالبان و دیگر گروه‌های که برای صلح نباشد از نظر ما ناجایز بوده و دوستی در آن دیده نمی‌شود."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که در این اواخر از نگرانی‌های روسیه و ایران از فعالیت گروه داعش در افغانستان و روابط این دو کشور با طالبان مسلح بر ضد این گروه سخن زده می‌شود.

هر چند ایران بگونه مشخص در باره روابط‌اش با طالبان مسلح ابراز نظر نکرده اما مقامات روسی بر تماس‌های شان با طالبان مسلح مُهر تائید گذاشته‌اند.

اما مسکو و تهران چرا با طالبان مسلح روابط ایجاد کرده‌اند، آیا سیاست و اقدامات حکومت افغانستان در برابر گروه‌های مخالف مسلح به خصوص داعش برای آنان قانع کننده نبوده و یا اهداف دیگری وجود دارد؟

نظامیان طالب
نظامیان طالب

آقای اتمر در پاسخ به این پرسش می‌گوید، تغییرات سیاسی در سطح جهان بر وضعیت در افغانستان نیز تأثیر گذار بوده‌است.

وی می‌افزاید:

"با تأسف گاه گاهی ما می‌بینیم زمانیکه سیاست‌ها تغییر می‌کند، چون ما در امر مبارزه با تروریزم نقش مرکزی داریم تأثیر آن متأسفانه در همچو حالات بالای ما خوب نیست.

به همین لحاظ ما سعی می‌کنیم تا اجماع قبلی که بر ضد تروریزم بود از بین نرود و همه ما جبهه واحد علیه تروریزم داشته باشیم."

این موضوع در حلقات سیاسی افغانستان نگرانی‌های جدی را به میان آورده و شورای ملی و مقامات حکومت افغانستان بارها گفته‌اند که تماس شماری از کشورها با گروه‌های تروریستی به نفع منطقه نیست.

اما ادامه روابط برخی از کشورهای منطقه بخصوص روسیه و ایران با طالبان مسلح چه پیامدی در قبال خواهد داشت؟

سید رحیم ستار کارشناس مسایل سیاسی به این پرسش چنین پاسخ می‌گوید:

"اثرات این ائتلاف متأسفانه اگر به نام همکاری با طالبان و یا هر نام صورت می‌گیرد ناگوار است، آنان می‌خواهند برای برآورده شدن اهداف‌شان افغان‌ها را منحیث افزار استفاده کنند. برای افغان‌ها، طالبان و منطقه هیچ خیری ندارد و به هیچ صورت کسی آن را توجیه کرده نمی‌تواند."

مقامات افغان می‌گویند، نشانه‌های خوبی از همکاری در امر مبارزه با تروریزم وجود دارد و آنان امیدوار هستند که در این زمینه همکاری بیشتر و بهتر گردد.

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان تأکید می‌کند که حکومت افغانستان برای دفاع و مصونیت این‌کشور آماده است و این مکلفیت خود را بگونه درست درک کرده و آن را انجام می‌دهد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG