لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

زخارووا: روسیه و چین روی حذف نام برخی طالبان از لیست سیاه توافق کردند


برخی از آگاهان سیاسی پاکستان در مورد نتایج نشست امروز مسکو که در آن در رابطه به افغانستان بحث می‎شود، خوشبین نیستند.

برخی از تحلیگران پاکستانی می‎گویند، بدون حضور مقام‎های افغان این نشست نتایج مثبت در قبال نخواهد داشت.

رستم‌شاه مومند سفیر سابق پاکستان در کابل و تحلیلگر مسایل سیاسی به رادیو آزادی گفت، از افغانستان منحیث یک کشور مستقل باید در نشست‎های که در مورد آن بحث می‎شود، دعوت صورت گیرد.

او افزود:

"این نشست تنها اهمیت رسمی دارد زیرا افغانستان در آن شامل نیست از همین‌رو این نشست مفید واقع نمی‎شود. در چنین نشست‎ها افغانستان باید به عنوان یک کشور مستقل دعوت شود. روسیه چین و پاکستان حق آن را ندارند که بدون حضور یک کشور در مورد آن تصمیم بگیرند."

به گفته آقای مومند، مسایل مربوط به افغانستان باید در حضور مقام‎های افغان بحث شود تا یک راه حل همه‌جانبه برای حل مشکلات مطرح گردد.

نشست مسکو امروز برگزار می‌شود.
نشست مسکو امروز برگزار می‌شود.

پاکستان و چین دو اشتراک کننده اصلی نشست امروز مسکو و از متحدین کلیدی یکدیگر است که به میزبانی روسیه بدون حضور مقام‎های افغان، در مورد افغانستان با هم صحبت می‎کنند.

این در حالیست که حکومت افغانستان نیز در مورد نشست امروز مسکو واکنش تند نشان داده و گفته‎است هیچ نشستی بدون حضور مقام‎های افغان در مورد افغانستان نتایج مثبت در پی نخواهد داشت.

در همین حال داوود خان اچکزی یک عضو کمیته امور خارجی سنای پاکستان می‎گوید، نیاز است تا اسلام‌آباد در ابتدا با کابل صحبت کند و سپس با کشورهای دیگر در مورد افغانستان داخل بحث شود.

او افزود:

"تا زمانی‎که اعتماد افغانستان جلب نشده این‌گونه نشست‎ها مفید نخواهند بود. نخست باید با افغانستان روی مسایل مهم بحث صورت گیرد راه حل به مشکلات آن پیدا شود، سپس کشورها پس از بدست آوردن اعتماد افغانستان می‎تواند روی مسایل آن صحبت کند."

آگاهان پاکستانی در حالی حضور نماینده کشورشان در نشست امروز به میزبانی مسکو در مورد افغانستان را مورد انتقاد قرار دادند که نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز گذشته هدف برگزاری نشست مسکو با اشتراک چین، پاکستان و روسیه را به نفع افغانستان خواند.

آژانس خبری انترفاکس روسیه به نقل از ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجه این کشور خبر داده و گفته‎است که مسکو و پیکینگ توافق کرده‎اند که نام یک تعداد افراد بطور انفرادی از لیست سیاه ملل‌متحد دور شود تا زمینه برای گفت‌وگو میان کابل و گروه طالبان هموار شود.

خانم زخارووا افزوده‎است که روسیه و چین روی ادامه بحث‎ها با اشتراک افغانستان توافق کردند.

XS
SM
MD
LG