لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

تبصره نیویارک تایمز در مورد مذاکره با طالبان


روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد صلح با طالبان نوشته‎است.

نیویارک تایمز می‎نویسد که گفتگوهای صلح با طالبان برای نخسین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی در یک هوتل در کابل آغاز شد.

به نوشته روزنامه، دپیلومات‎های اروپایی سعی کردند تا تلاش‎های صلح هر چه زودتر موفق شود زیرا در سال‎های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ میلادی برعکس اروپا، امریکا روی تسلیم شدن طالبان تاکید می‎کرد و می‎گفت که مصلحت با طالبان بی معنی است.

نیویارک تایمز در ادامه می نویسد، با آنکه اکنون امریکا بدین باور است که یگانه راه حل برای جنگ افغانستان، مصلحت سیاسی است اما در حال حاضر تلاش‎های صلح بگونه متوقف شده‎است.

روزنامه می‎نویسد حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی با طالبان افغان در پاکستان صحبت کرد اما این گفتگوها بزدوی با جنجال‎ها روبرو شد و در مورد نماینده‎های طالبان این پرسش مطرح شد که آن‎ها تا چی حد صلاحیت دارند زیرا آن‎ها از سوی پاکستان برای گفتگوها آماده شده بودند.

پیشرفت نکردن گفتگوهای صلح و افزایش ناامنی‎ها در افغانستان در سال‎های اخیر باعث شد تا یک تعداد زیاد از افغان‎ها کشور شان را ترک کرده و به اروپا بروند.

واشنگتن پوست

در مورد افغانانی‎که به کشورهای اروپایی رسیده‎اند روزنامه واشنگتن پوست مطلبی را نوشته‎است.

واشنگتن پوست در مورد آنعده از پناهجویان افغان نوشته‎است که دوباره به افغانستان فرستاده شده‎اند و یا هم فرستاده خواهند شد.

روزنامه در ابتدا نام‎های برخی از پناهجویان افغان را نوشته که از جمع ۴۵ تن اند که ماه جاری توسط طیاره از فرانکفورت به کابل انتقال داده شدند و انتظار می‎رود که یک تعداد دیگر از افغان‎ها نیز بر اساس توافقنامه که میان مقام‎های جرمنی و افغانستان امضا شده‎است دوباره به افغانستان فرستاده شوند.

واشنگتن پوست می‎نویسد، هشتاد هزار پناهجوی افغانی‎که درخواست پناهندگی شان در کشورهای اروپای غربی پذیرفته نشده‎است دوباره به افغانستان فرستاده می‎شوند.

روزنامه به نقل از امیری یک پناهجوی افغان نوشته‎است که ده روز را در مهمانخانه حکومت جرمنی سپری کرده و هنوز هم جای برای بود وباش ندارد.

امیری گفته که از ۲۰۱۲ میلادی بدینسو تلاش کرد که از یونان به جرمنی برود و با مادرش که در آنجاست دیدار کند.

با آنکه به گفته واشنگتن پوست حکومت افغانستان این را می‎پذیرد که کشورهای اروپایی آنعده از افغان‎های را که درخواست پناهندگی شان رد شده‎است دوباره به افغانستان می‎فرستد اما روح الله هاشمی یکتن از مسئولین وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‎های افغانستان می‎گوید، آن‎ها از کشورهای اروپایی خواسته‎اند تا تنها کسانی را به افغانستان بفرستند که می‎خواهند دواطلبانه به کشور خود برگشت کنند.

XS
SM
MD
LG