لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

حنیف اتمر: اکثر داعشیان از پاکستان به افغانستان آمده‎اند


مشاور امنیت ملی افغانستان می‎گوید که اکثر داعشیان از پاکستان به افغانستان آمده‎اند.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی می‎گوید که نشانه‎های وجود دارد که داعشیان از خاک پاکستان وارد افغانستان می‎شوند.

آقای اتمر می‎گوید که اگر پاکستان یا کشور دیگری به این گروه دستگاه حمایوی و پناهگاه ایجاد کند، تهدید جدی به افغانستان و منطقه خواهد بود.

به گفته وی، در جنگ ننگرهار هشتاد درصد داعشیان پاکستانی بودند و هر زمانی‎که تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته به آن سوی خط فرضی دیورند رفته‎اند.

اتمر: اگر آنان در پاکستان پناهگاه پیدا کردند، آنان به یک مشکل برای افغانستان و منطقه مبدل خواهند شد.
اتمر: اگر آنان در پاکستان پناهگاه پیدا کردند، آنان به یک مشکل برای افغانستان و منطقه مبدل خواهند شد.

وی افزود:

"اگر آنان در پاکستان پناهگاه پیدا کردند، آنان به یک مشکل برای افغانستان و منطقه مبدل خواهند شد، متأسفانه نشانه‎های وجود دارد که آنان از پاکستان می‎آیند. از ۱۰۰ جنگجوی داعشی در ننگرهار ۸۰ آن پاکستانی بوده‎اند و زمانی‎که تحت فشار نظامی قرار گرفته به آن سوی خط فرضی دیورند رفته و دوباره آمده‎اند."

اتمر از همه کشورهای جهان و منطقه می‎خواهد تا در امر مبارزه با تروریزم از موضع افغانستان حمایت و دفاع کنند و اگر حمایت هم نکنند موقف افغانستان تغییر نخواهد کرد.

به گفته وی، پیدایش داعش در افغانستان نیست و نباید در مبارزه با این گروه افغانستان تنها گذاشته شود.

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که روز سه‌شنبه نشست سه جانبه میان پاکستان، روسیه و چین در مسکو در مورد افغانستان برگزار شد.

به نمایندگی از دولت افغانستان در این نشست کسی دعوت نشده بود.

در این نشست روی فعالیت‎های داعش صحبت شد و هر سه کشور هشدار داده‌اند که نفوذ داعش در افغانستان در حال گسترش و وضعیت امنیتی درین کشور رو به وخامت گراییده‌است.

اما دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان با نگرانی این سه کشور موافق نیست و می‎گوید که جنگجویان داعش در ولایات هلمند، زابل و ننگرهار سرکوب شده‌اند.

پیش ازین، مقام‌های امریکایی نیز از کاهش شمار جنگجویان داعش در افغانستان خبر داده‌اند.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان در نشست استماعیه روز سه‌شنبه مشرانو جرگه گفته‎است که در سال روان گروه‌های مخالف مسلح به شمول داعش به شدت سرکوب شده و عملیات بر ضد این گروه‎ها عملاً جریان دارد.

حبیبی: ماشین جنگی آن‎ها را از کار انداختیم.
حبیبی: ماشین جنگی آن‎ها را از کار انداختیم.

او افزود:

"در فصل جنگی سال ۱۳۹۵ بالای گروه تروریستی بی‌رحم داعش در ننگرهار ضربات کوبنده وارد شده و ماشین جنگی آن‎ها را از کار انداختیم و فعلاً هم عملیات در برابر شان ادامه دارد."

شماری از تحلیلگران می‎گویند که کشورهای منطقه باید در مبارزه با داعش سهم بگیرند و با حکومت افغانستان یکجا کار کنند.

حکمت‌الله اعظمی محقق در مرکز مطالعات صلح و جنگ افغانستان به رادیو آزادی گفت نیاز است تا ستراتیژی جامع نظامی و غیرنظامی برای از بین بردن داعش در کشور روی دست گرفته شود.

او افزود:

"زمانی مبارزه مؤفق در برابر داعش خواهد شد که ستراتیژی نظامی و غیر نظامی بکار برده شود و از سوی هم کشورهای منطقه همکاری لازم باید صورت گیرد."

به گفته وی پاکستان نیز در تلاش است تا رهبری داعش در افغانستان را به عهده گیرد.

وی افزود، فشارهای نظامی بالای داعش در عراق و سوریه نیز یک زنگ خطر برای افغانستان است زیرا گزینه‎های بعدی برای انتقال رهبری داعش ممکن افغانستان باشد.

اتمر: مسکو و تهران از روابط با طالبان برای صلح استفاده کنند نه جنگ
please wait

No media source currently available

0:00 0:26:17 0:00

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG