لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

رهبران امریکا و جاپان برای رفع رنجش‎های جنگ دوم جهانی ملاقات کردند


رهبران امریکا و جاپان در یک حرکت برای رفع رنجش‎های ناشی از جنگ دوم جهانی، روز سه شنبه در پرل هابر(Pearl Harbor) با هم ملاقات کردند.

احتمال دارد این آخرین ملاقات بارک اوباما به حیث رئیس جمهور امریکا با شینزوابی (Shinzo Abe) صدراعظم جاپان باشد.

رهبران دو کشور در مراسم یادبود از قربانیان حمله غیرمترقبه هفتم دسمبر سال ۱۹۴۱ میلادی جاپان بر این بندر هاوایی سخنرانی کردند.

با آنکه شینزوابی (Shinzo Abe) صدراعظم جاپان قبلاً هم به پرل هابر سفر کرده بود، اما این نخستین بازدید وی از بنای یادبودیست که در آب‎های کم عمق بالای کشتی غرق شده یو. اس. اس. ایرزونا (USS Arizona) ساخته شده‎است.

اوباما: عمیق ترین زخم‎های جنگ هم می‎تواند راهی بسوی دوستی و صلح پایدار باشد.
اوباما: عمیق ترین زخم‎های جنگ هم می‎تواند راهی بسوی دوستی و صلح پایدار باشد.

اوباما با ابراز امتنان از حضور صدراعظم جاپان در این مراسم اظهار داشت:

"تشکر از حضور امروز شما، حرکت تاریخی که از قدرت مصالحه و اتحاد بین مردم امریکا و جاپان سخن می‎گوید و یاد آور آنست که حتی عمیق ترین زخم‎های جنگ هم می‎تواند راهی بسوی دوستی و صلح پایدار باشد."

به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، احتمال دارد این آخرین ملاقات بارک اوباما به حیث رئیس جمهور امریکا با شینزوابی صدراعظم جاپان باشد.

شینزوابی گفت:

"وحشت جنگ از روی کره زمین ریشه کن نشده‎است. حلقه که نفرت را به و جود می‎آورد، پایانی نیست. اینک جهان بطور خاص به الهام از تحمل پذیری و قدرت مصالحه نیاز دارد."

دانیل کریتن برنک (Daniel Kritenbrink) مشاور امور آسیای رئیس جمهور امریکا گفته‎است که هشت سال قبل بازدید رئیس جمهور اوباما از هیروشیما و این بازدید یک امر ممکن نبود.

حملات طیارات جاپانی
حملات طیارات جاپانی

به تاریخ هفتم دسمبر سال ۱۹۴۱ میلادی، در نتیجه حملات بیش از ۳۰۰ طیاره جنگی و بمبارد پرل هاربر توسط جاپان بیش از ۲۳۰۰ امریکایی کشته و بیش از هزار تن دیگر زخمی شدند. به دنبال آن ایالات متحده حدود ۱۲۰ هزار امریکایی جاپانی الاصل را در کمپ‎ها زندانی کرد.

امریکا در سال ۱۹۴۵ میلادی بمب‎های اتمی را بالای هیروشیما و ناگاساکی پرتاب کرد که در هیروشیما حدود ۱۴۰ هزار و در ناگاساکی حدود ۷۰ هزار تن کشته شدند.

حکومت جاپان گفته‎است شینزوابی صدراعظم این کشور به خاطر پرل هابر معذرت نخواهد خواست و بارک اوباما نیز در جریان بازدیدش در ماه می سال‎جاری میلادی از هیروشیما، معذرت نخواسته‎است.

XS
SM
MD
LG