لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

مسئولان غور: نیروهای امنیتی آبده‎های تاریخی را تخریب می‌کنند


عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ غور مدعی‎اند که نیروهای امنیتی در برخی از مناطق این ولایت دست به تخریب آبده‎های تاریخی می‎زنند.

به گفته آنان با آن‌که بسیاری از آبده‎های تاریخی در این ولایت از سوی مخالفین از بین می‎رود اما اکنون دیده می‎شود که نیروهای امنیتی نیز با افراز پوسته‎های امنیتی در تخریب آن‎ها دست دارند.

فخرالدین آریاپور رئیس اطلاعات و فرهنگ این ولایت می‎گوید در برخی از مناطق غور نیروهای امنیتی بر ساحات باستانی که در وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز ثبت و راجستر هستند پوسته‎های امنیتی افراز نموده‎اند.

به گفته وی با آنکه آن‎ها این موضوع را با مسئولین امنیتی نیز در میان گذاشته‎اند اما هیچ اقدام برای جلوگیری این کار صورت نگرفته‎است.

نقشه غور
نقشه غور

وی افزود:

"با کمال تأسف باید گفت که قلعه زحاک در سه کیلو متری مرکز ولایت غور که یکی از آبده‎های تاریخ به شمار می‎رفت توسط نیروهای اردو ملی و پولیس ملی با اسکواتور از بین برده شد و به خود پوسته امنیتی جور کردند که تلاش‎های ما هم نتیجه نداد و در ولسوالی دولتیار ساحه بنام کشک بهار توسط قوماندانی امنیه از بین برده شده و پوسته امنیتی افراز شده که این خودش بی‌حرمتی به هویت فرهنگ یک ملت و یک ولایت است."

غور به عنوان پایتخت امپراتوری غوری‎ها در سطح کشور یکی از ولایات محسوب می‎شود که بیشترین آثار باستانی و تاریخی را در خود جای داده‎است.

اما در این اواخر به آنچه که بی‌مهری حکومت مرکزی به این ولایت پنداشته شده بسیار از این آثار به شمول منار باستانی جام در معرض نابودی قرار گرفته‎است.

با این این حال ضیاالدین ثاقب آمر امنیت قوماندانی امنیه غور خاطر نشان می‎سازد که هیج پوسته امنیتی آن‎ها در ساحات باستانی قرار ندارد.

وی به رادیو آزادی می‎گوید:

"ما در ولسوالی دولتیار جایی‌که پوسته ساخته‌ایم هیچ جای را به چشم ندیدیم که بیان‌گر آثار باستانی باشد و پولیس و یا دیگر نیروهای امنیتی همیشه از این ساحات حفاظت می‎کنند و چنین چیزی وجود ندارد."

از سوی هم باشنده‌گان غور نیز از وضعیت آثار تاریخی و باستانی در این ولایت ابراز نگرانی نموده و از حکومت می‎خواهند تا این هویت فرهنگی این ولایت را حفظ نماید.

آنان به رادیو آزادی می‎گویند:

منصورخسر یک باشنده غور:

"آثار تاریخی بیان‌گر هویت یک ولایت و یا یک کشور است ولی این‎که نیروهای امنیتی به جای حفاظت دست به تخریب این آثار می‎زنند برای ما جای نگرانی است."

احمد شاه موحد یکی از فعالین مدنی:

"در طول چند سال ضمن اینکه حکومت مرکزی به ساحات باستانی و تاریخی غور توجه نکرده اداره محلی هم‌چنان در این‌باره کار انجام نداد تا این‎که امروز تمام این ساحات و آثار در حال فروپاشی هستند از جمله منار باستانی جام."

بر اساس گفته‎های ریاست اطلاعات و فرهنگ غور در حال حاضر ۲۱۷ آبده تاریخی، ۴۹ ساحه طبیعی که از اهمیت گردشگری و توریستی برخوردار است و شانزده ساحه باستانی که ثبت وزارت اطلاعات و فرهنگ می‎باشد، در این ولایت وجود دارد.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG