لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۱

واشنگتن شاید علیه مداخلۀ سایبری روسیه اقدامات خود را اعلان کند


رسانه‎های امریکایی گزارش می‎دهند که واشنگتن در برابر مداخلۀ سایبری مظنون روسیه هنگام انتخابات اخیر امریکا، انتظار می‌رود اقدامات تلافی جویانۀ خود را امروز اعلان کند.

در آستانۀ انتخابات نوامبر امریکا گزارش شد که هکران روسی به سیستم انترنتی حزب دموکرات رخنه کرده برخی ایمیل‎ها را افشا ساخته‎اند.

رسانه‎های غربی به شمول رویترز و روزنامه واشنگتن پوست از قول مقامات امریکایی که نامهای‎شان ذکر نشده گزارش می‎دهند که اقدامات تلافی جویانۀ امریکا امکان دارد تحریم‎های اقتصادی، پیگرد قانونی هکرهای شناخته شده، تعزیرات بر دیپلوماتان روسی و افشا ساختن معلومات رسوا کننده در مورد برخی مقامات روسی را شامل شود.

ادارۀ استخبارات مرکزی «سی. آی. ای» و دفتر رئیس استخبارات ملی این کشور همه به این باور هستند که روسیه در هک شدن سرور و ایمیل‎های حزب دموکرات در آستانۀ انتخابات اخیر دست داشته‎است.
ادارۀ استخبارات مرکزی «سی. آی. ای» و دفتر رئیس استخبارات ملی این کشور همه به این باور هستند که روسیه در هک شدن سرور و ایمیل‎های حزب دموکرات در آستانۀ انتخابات اخیر دست داشته‎است.

مقامات امریکایی گفته‎اند که این اقدامات برابر و به سویۀ مداخلۀ سایبری مظنون روسیه خواهد بود تا جنگ محتمل سایبری میان دو کشور از کنترول خارج نشود.

پولیس فدرال امریکا، ادارۀ استخبارات مرکزی «سی. آی. ای» و دفتر رئیس استخبارات ملی این کشور همه به این باور هستند که روسیه در هک شدن سرور و ایمیل‎های حزب دموکرات در آستانۀ انتخابات اخیر دست داشته‎است.

«سی. آی. ای»، ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا به این نتیجه رسیده‎است که این رخنه انترنتی و افشا ساختن ایمیل‎ها به هدف پیروز ساختن دونالد ترمپ در انتخابات شده‎است.

اما علیرغم اتفاق نظر وسیع میان اداره‎های مختلف استخبارات امریکا، دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب این کشور در بارۀ این مداخلۀ محتمل روسیه شک و تردید نشان داده‎است.

سناتوران جمهوری‌خواه جان مککین ولیندسی گراهام و سناتور دموکرات امی کلوبوچار که در سفری به کشورهای بالتیک، اوکراین، گرجستان و مونتینگرو اند گفته‎اند که روسیه باید به ارتباط رخنه‌گری انترنتی منتظر واکنش شدید امریکا باشد.

سناتور گراهام روز چهار شنبه گفت:

"تعزیرات هر دو حزب امریکا ضربات شدید به روسیه و شخصاً به رئیس جمهور پوتین وارد خواهد کرد."

او افزود:

"من می‎توانم بگویم که ۹۹ تن از جملۀ صد سناتور امریکا به این باور اند که روسیه این کار را کرده و ما باید در بارۀ آن یک چیزی کنیم."

سناتور گراهام گفته‎است که روسیه سعی دارد تا کمر مردم سالاری را در تمام جهان بشکند.

او به خبرنگاران گفته‎است که وقت آن فرا رسیده تا روسیه بداند که دیگر بس است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا به نظر می‎رسد که به وضع تعزیرات جدید بر روسیه چندان مایل نیست.

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا

وقتیکه در بارۀ اظهارات سناتور لیندسی گراهام از دونالد ترمپ پرسیده شد او به خبرنگاران گفت ما باید امور زندگی خود را پیش ببریم.

او افزود:

"من فکر می‎کنم که ما باید امور زندگی خود را به پیش ببریم. من فکر می‎کنم که کمپیوترها زندگی ما را بسیار پیچیده ساخته‎است. همه نسل کمپیوترها زندگی را چنان ساخته‎اند که کسی نمی‎داند که دقیقاً چه خبر است. ما سرعت داریم ما چیزهای بسیار دیگری هم داریم ولی من مطئمن نیستم که ما نوع امنیتی که به آن نیاز داریم داشته باشیم. مگر با این سناتوران صحبت نکرده‌ام و البته که در وقت مناسب صحبت‎های با آن‎ها خواهم داشت."

رئیس جمهور بارک اوباما در بارۀ مداخلۀ مظنون مسکو در انتخابات امریکا در این اواخر گفت که ما باید علیه روسیه دست به اقدام شویم و خواهیم شد.

XS
SM
MD
LG