لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

نگرانی‌ها از جنگ تازۀ نیابتی روسیه و ایران در افغانستان


به دنبال گزارش‎ها در مورد نزدیکی روسیه و ایران با طالبان، این نگرانی ایجاد شده‎است که ارتباط این کشورها با طالبان، وضعیت امنیتی را در افغانستان بحرانی خواهد ساخت.

خبرگزاری فرانسپرس می‎نویسد که با ادعای روابط روسیه و ایران با طالبان، نگرانی در خصوص جنگ تازه نیابتی در افغانستان به میان آمده‎است.

به باور این خبرگزاری با این کار شاید تلاش‎های نیروهای امریکایی در افغانستان متأثر شود و افغانستان با یک بحران عمیق رو به رو خواهد شد.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

مسکو و تهران تأکید می‎کنند که با طالبان به هدف تأمین امنیت در منطقه تماس برقرار شده‎است اما نزد مقام‎های محلی و امریکایی که قبلاً از سیاست‎های دوگانه پاکستان در افغانستان خسته شده‎اند شک و تردید زیاد پیدا شده‎است.

ایران متهم است که به طور پنهانی با طالبان کمک می‎کند.

حکومت افغانستان و نیرو های امریکایی درین مورد ابراز نگرانی کرده‌اند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی در افغانستان درین اواخر گفت که روسیه چنین فکر می‎کند که طالبان، آن‎هایی اند که با داعش جنگ می‎کنند.

نیکلسن افزوده‎است، این مشروعیت آشکار به طالبان که از سوی روسیه داده می‎شود بر حقایق استوار نیست و به نحوی تلاش‎های حکومت افغانستان و ناتو را متأثر می‎سازد.

او همچنان گفته‎است که در مورد ایران هم عین وضعیت است، میان ایرانی‎ها و طالبان ارتباط موجود بوده‎است.

اتمر: مسکو و تهران از روابط با طالبان برای صلح استفاده کنند نه جنگ
please wait

No media source currently available

0:00 0:26:17 0:00

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به تازه‎گی در مورد روابط تهران و مسکو با طالبان به رادیو آزادی گفت:

"اگر جنگ بر ضد داعش و یا جنگ بر ضد طالب است و یا جنگ بر ضد دیگر گروه‎های دهشت‌افگن است، باید با دولت افغانستان درین جنگ همکاری شود.

دوم هر نوع ارتباط با طالبان و یا دیگر گروه‎ها که برای صلح نباشد از نظر ما ناجایز است و دوستی در آن دیده نمی‎شود."

فرانپسرس به نقل از برخی مقام‎ها و منابع طالبان خبر می‎دهد که روسیه به طور رسمی به نیرو های افغان هلیکوپترهای نظامی فراهم کرده‎است و همزمان طالبان را با اسلحه تجهیز نموده‎است.

یک مقام ارشد امنیتی افغان به این خبرگزاری از کشف و ضبط تعدادی زیاد سلاح روسی در سرحد با تاجکستان سخن گفته و درین مورد ابراز نگرانی کرده‎است.

یک قوماندان طالبان به فرانسپرس گفته‎است که حمایت روسیه به آن‎ها کمک کرد تا در یک سال دو بار شهر کندز را تصرف کنند.

برخی منابع گفته‎اند که نماینده‎های طالبان در ماه‎های اخیر چندین بار با مقام‎های روسی در تاجکستان و روسیه دیدار کرده‎اند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان به فرانسپرس گفته‎است که هیچ کشوری نباید با گروه‎های مخرب که دشمنان افغانستان اند در تماس باشد.

XS
SM
MD
LG