لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

سیمینار: آلودگی و سطح پائین آب زیر زمینی در کابل یک خطر خاموش است


از آغاز سال ۲۰۰۷ میلادی به این‌طرف سطح آب زمین شهر کابل بیشتر از ۲۰ متر کم شده‎است و در کنار این بیشتر آبی که مردم به آن ضرورت دارند آلوده می‎باشد.

این اظهارات روز پنچشنبه در سیمینار علمی بررسی آب‎های زیز زمینی در کابل بیان شد.

اشتراک کننده‌گان این سیمینار می‎گویند، این مشکل به‌گونه یک خطر خاموش بطور روز افزون بیشتر می‎شود و اگر برای این مشکل تدابیر گرفته نشود مردم کابل تا چند سال دیگر با کمبود آب و آلودگی هوا مواجه خواهند شد.

بیشتر شهریان کابل به آب پاک درسترسی ندارند
بیشتر شهریان کابل به آب پاک درسترسی ندارند

حسین غلامی مسؤل بخش آب‎های زمیر زمینی اداره محیط زیست گفت:

"از آب زیر زمینی شهر کابل برای استفاده هر یک از مردم بیست لیتر آب وجود دارد در صورت که معیار بین‌المللی ۱۵۰ لیتر در یک شبانه روز است که ما با ستندردها بسیار فاصله داریم این فاصله باید بررسی شود و مدیریت درست باید روی آن صورت گیرد."

او اضافه کرد که در یک سال کابل ۲۰ اعشاریه ۷۲ میلیارد متر مکعب آب دارد که برای نوشیدن و استفاده کافی می‎باشد اما، بیشتر فیصدی آن به دلیل نبود پلان عملی و استفادۀ نادرست ضایع می‎شود.

برخی از متخصیصن آب‎های زیر زمینی در این سیمینار گفتند که خشک سالی، نا امنی، استفاده نادرست از آب توسط مردم و مشکل در سیستم آبیاری کشور و عدم صرفه جویی آب عوامل این مشکل می‎باشد.

شهروندان کابل
شهروندان کابل

عباس بصیر مشاور رئیس جمهور در بخش محیط زیست در صحبت با رادیو آزادی این مشکلات را پذیرفت اما گفت که برای مقابله با آن تدابیر گرفته شده‎است.

آقای بصیر می‌افزاید:

"حکومت وحدت ملی در نظر دارد تا بیش از سی بند را در مناطق مختلف افغانستان و در اطراف کابل بسازد دریای کابل است و دریا پنچشیر در شمال است این بندهای که ساخته می‎شود در قسمت تغذیه آب‎های زیر زمینی شهر کابل فایده می‎کند."

متخصصین آب همچنان گفتند که افغانستان یکی از کشورهای است که آب کافی دارد اما بیشتر آن به ایران و آب‎های شرقی به پاکستان می‎رود.

حکومت افغانستان نیز گفته‎است که از آب دریاهای کشور پاکستان و ایران بدون معیارهای بین‌المللی استفاده می‎کنند که تدابیر برای این مشکلات در وقت معین آن گرفته شده‎است.

XS
SM
MD
LG