لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

شورای صلح: تماس‌ها و رفت و آمد‌ها با برخی حلقات طالبان جریان دارد


شورای عالی صلح افغانستان از تماس‌های موجود میان آنان و برخی حلقات طالبان ابراز خوش‌بینی می‌کند و می‌گوید که امید دارند تا این تماس‌ها منتج به مذاکرات شود.

عطا الرحمان سلیم معاون این شورا روز جمعه به رادیو آزادی گفت که برخی حلقات طالبان درک کرده‌اند که جنگ راه حل نیست و باید از راه گفت‌وگو و تفاهم روی مشکلات فایق آمد.

سلیم: با برخی حلقات طالبان تماس‌های داریم، رفت و آمد جریان دارد
سلیم: با برخی حلقات طالبان تماس‌های داریم، رفت و آمد جریان دارد

آقای سلیم در مورد گفت:

"با برخی حلقات طالبان تماس‌های داریم، رفت و آمد جریان دارد و کوشش می‌کنیم که از این رفت و آمدها استفاده بیشتر کنیم و با حلقه رهبری آنان در تماس شویم تا بتوانیم به مذاکرات دست پیدا کنیم و در این راستا کار می‌کنیم."

تا حال طالبان در مورد این گفته‌های شورای عالی صلح چیزی نگفته‌اند اما پیش از این از امریکا خواسته بودند تا برای گفت‌وگوهای مستقیم مشروط با این گروه وارد مذاکره شود.

به رسمیت شناختن دفتر رسمی طالبان در قطر و بیرون کشیدن نام مقام‌های طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد از شروط اساسی این گروه بود.

سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی که معاون ملا هبت الله رهبر گروه طالبان نیز است، گفته بود اگر گفت‌وگوهای صلح با در نظرداشت شریعت اسلامی برگزار گردد، این گروه در آن اشتراک خواهد کرد.

حکومت افغانستان نیز چندی پیش با طالبان در قطر دیدار داشته‌است.

از سوی هم محمد هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفته است که پس از تفاهم با حزب اسلامی اعتبار بالای روند صلح بیشتر شده و تماس‌ها نیز زیادتر شده‌است.

چخان سوری: پس از تفاهم با حزب اسلامی اعتبار بالای روند صلح بیشتر شده و تماس‌ها نیز زیادتر شده‌است.
چخان سوری: پس از تفاهم با حزب اسلامی اعتبار بالای روند صلح بیشتر شده و تماس‌ها نیز زیادتر شده‌است.

به گفته وی، این تماس‌ها در سطوح مختلف بوده‌است:

"پس از آن‌که گفت‌وگوهای صلح بین الافغانی با حزب اسلامی به پیروزی انجامید، اعتبار این پروسه بیشتر شده‌است و ما شاهد برخی تماس‌ها هستیم که جزئیات آن بعداً شریک ساخته خواهند شد."

شماری از آگاهان چند دلیل را مطرح می‌کنند که به گفته آنان سبب شده تا گفت‌وگو های صلح با طالبان به نحوه آغاز شود و نتیجه بدهد.

محمد نواب منگل عضو ولسی جرگه در این مورد گفت:

"اراده جدی حکومت در گفتگوهای صلح با طالبان، مشخص شدن سیاست خارجی در مقابل همسایه ها، فشارهای بین‌المللی بالای پاکستان و تقسیم شدن طالبان به چند شاخه از مواردی اند که صلح واقعی با طالبان را بوجود بیاورد."

به گفته وی، برای آغاز گفت‌وگوهای صلح نباید پیش شرط گذاشته شود و باید حکومت افغانستان در مذاکرات صلح دستاوردهای اخیر را حفظ کند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG