لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

آرمان ملی: هوای آلوده کابل بحران آفرین است


آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله امروز اش نوشته که هوای آلوده کابل بحران آفرین است و خطرات آن کمتر از حمله انتحاری نیست.

بیشتر در این مقاله آمده است که ممکن شمار تلفات آن افرادی که در نتیجه آلوده‌گی هوا جان داده‌اند به مراتب بیشتر از قربانیان حملات انتحاری باشد.

مقاله نویس نگاشته که با تمام این مشکلات، حکومت توجه چندانی به این مسئله نداشته است و رسیده‌گی به این معضل، تنها در شعار خلاصه شده که باور مقاله نویس این یک نوع خاک پاشیدن بر چشم مردم است.

به باور این مقاله نویس، علت عدم توجه حکومت به افزایش آلوده‌گی هوا این است که خانواده های مقام های بلند پایه حکومتی در بیرون از کشور بسر می‌برند و از این خطر در امان هستند.

در مقاله آمده‌است، اداره های که در حفظ محیط زیست و حفظ الصحه کار می‌کنند، فلج هستند.

هیواد

روزنامه هیواد که یک روزنامه دولتی است نیز در مطلبی به این موضوع تمرکز کرده‌است و نوشته که آلوده‌گی هوا در کابل بیش از اندازه افزایش یافته است و زباله ها نیز در این شهر به پیمانه زیاد شده است که زنده‌گی مردم را با خطر روبرو ساخته است.

در ادامه این مطلب آماده است که حکومت باید در پیوند به چگونه‌گی کاهش آلوده‌گی هوا در پایتخت و دیگر شهرهای افغانستان پالیسی های اثر گذاری بسازد و در این زمینه اقدام جدی کند.

مقاله نقش مردم را نیز در کاهش یافتن آلوده‌گی هوا تأثیر گذار خوانده‌است و نوشته که مردم باید تا اندازه توان خود در این زمینه با حکومت همکاری کنند.

در این مطلب آمده‌است که علت های مختلفی با هم یکجا شده‌اند که سبب آلوده‌گی هوای شهر کابل و دیگر شهرها شده‌است.

مقاله نویس نوشته، اکنون که فصل زمستان است؛ مردم باید در کارگیری از مواد سوخت، محتاط باشند و از مواد سوختی استفاده کنند که کمتر دودزا باشد.

اصلاح

روزنامه دولتی اصلاح از زبان مسئولان کمیسیون حفاظت از محیط زیست ولسی جرگه به این موضوع پرداخت است که اعضای آن آلوده‌گی هوا را نبست به گذشته در شهر کابل مرگبار خوانده‌اند.

در ادامه مطلب آمده‌است که این کمیسیون گفته است اداره حفاظت از محیط زیست برای کنترول این وضعیت کدام برنامۀ و یا تعهدی در این زمینه نداشته است.

در این مطلب از زبان عبید الله رامین یکی از اعضای این کمیسیون نگاشته شده‌است که موضوع آلوده‌گی هوا در کابل و شماری دیگری از شهرهای افغانستان؛ نگران کننده است و زنده‌گی مردم را با خطر روبرو ساخته است.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG