لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

امسال بیش از ۴ میلیارد افغانی محصول مخابراتی، جمع آوری شده‌است


وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‎گوید بیش از چهار میلیارد افغانی در سال مالی ۱۳۹۵ از بابت ده درصد محصول خدمات مخابراتی عاید جمع آوری شده‎است.

این وزارت می‎گوید تلاش‎ها به هدف ایجاد یک سیستم معیاری جهت جمع آوری ده درصد محصول مخابراتی جریان دارد.

سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفت در حال حاضر بیست و یک میلیون تن در افغانستان از تیلفون‎های مبایل استفاده می‎کنند.

یاسین صمیم سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت این سیستم که قرار بود پس از شش ماه از زمان فعالیت‎اش ایجاد شود، بنا بر نبود بودجه کافی تا هنوز ساخته نشده‎است.

وی گفت اما با استفاده از سیستم ابتدایی در جریان سال مالی ۱۳۹۵ چهار اعشاریه دو میلیارد افغانی از این بابت عواید جمع آوری شده‎است.

صمیم: چهار اعشاریه دو میلیارد افغانی در سال ۱۳۹۵ جمع شده است.
صمیم: چهار اعشاریه دو میلیارد افغانی در سال ۱۳۹۵ جمع شده است.

او افزود:

"در مورد ده درصد محصول خدمات مخابراتی باید بگویم که چهار اعشاریه دو میلیارد افغانی در سال ۱۳۹۵ و هشتصد و دو میلیون افغانی در سال ۱۳۹۴ جمع آوری گردیده، تلاش‎ها برای ایجاد سیستم خاص برای آن جریان دارد، برای سال ۱۳۰۶ آن را در پلان داریم، در حال حاضر همان سیستم ابتدایی پابرجاست و تا حد زیاد از چگونگی جمع آوری ده درصد محصول اطمینان می‎دهد."

وضع ده درصد محصول خدمات مخابراتی بر تمامی استفاده کنندگان این خدمات از تاریخ اول میزان سال ۱۳۹۴ خورشیدی قابل اجرا است.

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در حال حاضر بیست و یک میلیون تن در افغانستان از تیلفون‎های مبایل و بیش از یکصد و چهل هزار نهاد از تیلفون‎های سیم دار استفاده می‎کنند.

همچنان این وزارت گفته که ساحه پوشش خدمات مبایل در دو سال گذشته از ده به هفده درصد افزایش یافته‎است.

در این حال برخی از اعضای کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه افغانستان می‎گویند در سیستم جمع آوری ده درصد محصول مخابراتی هیچگونه شفافیت وجود ندارد.

نیازی: بخاطر این که پول که از مشتریان مبایل جمع آوری می‎شود به صورت واضح و شفاف باشد.
نیازی: بخاطر این که پول که از مشتریان مبایل جمع آوری می‎شود به صورت واضح و شفاف باشد.

نسیمه نیازی یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت به هدف جمع آوری شفاف عواید مخابراتی نیاز است تا هر چه زودتر سیستم شفافی برای آن ساخته شود.

او افزود:

"بخاطر این که پول که از مشتریان مبایل جمع آوری می‎شود به صورت واضح و شفاف باشد باید یک اتاق کنترول بسیار عاجل ساخته شود و روی آن مصارف صورت بگیرد، تا ما بتوانیم عواید مخابراتی خود را بسیار شفاف تر به چشم سر ببینیم این پروسه باید به هدف پاسخگویی به مردم افغانستان باید شفاف باشد."

بر بنیاد معلومات وزارت مخابرات، در حال حاضر شش شرکت مخابراتی بشمول یک شرکت مخابراتی دولتی در افغانستان فعالیت دارد؛ اما مردم همواره از نرخ بلند و کیفیت پایین خدمات مخابراتی شکایت دارند.

جاوید و زبیر دو باشنده کابل به رادیو آزادی گفتند که در جریان مکالمات تیلفونی صدا قطع و وصل شده و استفاده از خدمات انترنتی با مشکلات و کندی به همراه است.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG