لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

مقامات: عملیات دستگیری عامل حمله اخیر استانبول آغاز شده‎است


مقام‎های امنیتی ترکیه می‎گویند که عملیات دستگیری عامل اصلی حمله بر یک کلوب شبانه در استانبول آغاز شده‎است.

یک مرد مسلح در کلوب ریینا در شهر استانبول بالای جمعی از مردم آتش گشود که در نتیجه آن ۳۹ تن کشته و ۶۹ تن دیگر زخم برداشتند.

سلیمان سویلو وزیر داخله ترکیه صبح روز یکشنبه به رسانه‎ها گفت که نیروهای ترکیه عملیات دستگیری عامل اصلی این حمله را آغاز کرده‎اند و امید است به زودی به دست نیروهای امنیتی بیفتد.

او افزود:

"عملیات گرفتاری تروریست آغاز شده‎است. پولیس عملیات‌شان را ادامه می‎دهند. امیدوار هستیم که حمله کننده به زودی دستگیر شود."

وزیر داخله ترکیه افزود که در این حمله ۳۹ تن کشته و ۶۹ تن دیگر زخم برداشتند و از میان زخمیان چهار تن در وضعیت وخیم به سر می‎برند.

بسیاری از رهبران جهان این حمله تروریستی را تقبیح کرده‎اند و همدردی‌شان را با مردم و دولت ترکیه ابراز داشته‎اند.

عملیات پولیس
عملیات پولیس

شماری زیادی از سیاحین شامل کشته شده‎گان و زخمیان این رویداد هستند.

در این حمله که به گمان بسیاری‎ها دست گروه موسوم به دولت اسلامی و یا جنگجوهای کرد دخیل است، در منطقه اورتاکوی استانبول صورت گرفته‎است.

اورتاکوی آسیا و اروپا را از هم جدا می‎سازد و برای زیبایی طبیعی آن توجه شماری زیادی از جهان گردان را به خود جلب کرده‎است.

واصف شاهین والی استانبول می‎گوید حمله کننده شماری از مردم بی‌گناه را به بی‌رحمی گلوله باران کرد.

او افزود:

"کسی تا حال مسئولیت این حمله را به دوش نگرفته‎است. اما حمله کننده به بسیار بی‌رحمی مردمانی بی‌گناهی را که سال نو را تجلیل می‎کردند هدف قرار داد."

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

پس از این حمله یک بار دیگر بر مبارزه علیه تروریزم تأکید شده‎است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک اعلامیه رسمی گفته‎است:

"به حیث یک ملت ما تا آخر نه تنها بر ضد گروه‎های مسلح و حملات آن‎ها مبارزه می‎کنیم بلکه حملات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن‎ها را نیز دفع می‎کنیم."

شماری دیگری از رهبران جهان از جمله بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، نریندرا مودی صدراعظم هند و بوریس جانسن وزیر امور خارجه بریتانیا این حمله را تقبیح کرده و با ترکیه همدردی نشان داده‎اند.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز در صفحه تویتر اش این حمله را تقبیح کرده‎است و سال ۲۰۱۷ را برای همه یک سال پُر از صلح و صمیمیت خواسته‎است.

استانبول در حالی شاهد این حمله است که چند روزی پیش محاکمه عاملین کودتای نظامی پارسال آغاز شد و این عضو ناتو هنوز هم از نا آرامی‎های سال گذشته نفس راحت نکشیده‎است.

گزارش: صفی‌الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG