لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

مقامات: پنج قوماندان برجسته طالبان در فاریاب کشته شدند


عملیات نظامی تحت نام "ظفر ۲۲" به هدف پاک‌سازی مسیر راه ولسوالی قیصار الی غورماچ، در قریه کنجکِ قیصار حدود ۱۰ روز قبل توسط نیروهای امنیتی به رهبری اردوی ملی افغانستان راه اندازی شد که به گفته مقام‌‌های امنیتی فاریاب این عملیات با دست‌آورد های زیادی به همراه بوده‌است.

کریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب در مورد تلفات طالبان مسلح به رادیو آزادی گفت:

"عملیات ظفر ۲۲ که از ده روز بدین‌سو به هدف بازگشایی راه مواصلاتی نمبر دوم قیصار الی غورماچ راه اندازی شده‌بود، در جریان درگیری‌ها میان قوت‌های شامل در عملیات و مخالفین مسلح دولت به تعداد ۳۷ تن از شورشیان کشته و ۴۱ تن دیگر آن‌ها زخمی گردیده‌اند. در میان کشته شده‌ها، پنج فرمانده برجستۀ طالبان همراه با دو تن از اتباع پاکستانی شامل می‌باشند. همچنان در اثر حملات هوایی، وسایط نقلیۀ دشمن نیز تخریب شده‌است."

سخنگوی پولیس فاریاب همچنان از تلفات و خسارات وارده به نیروهای دولتی معلومات ارائه نموده افزود:

"در جریان این عملیات پنج تن از نیروهای امنیتی ما شهید و ۱۱ تن دیگر جراحت سطحی برداشته‌اند و پیشروی نیروهای ما در آن ساحه ادامه دارد."

از سوی هم تورن محمد ایمل مجبور معاون سخنگوی لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین به رسانه‌ها گفت، ملا جبار تبعۀ پاکستان و شیخ حمیدالله پاکستانی، مسئول توزیع پول برای طالبان در قیصار-غورماچ و چهل گزی، مولوی قیوم معاون ولسوال نام نهاد طالبان در غورماچ، ملا ناظم فرمانده ۲۰ نفری طالبان، مولوی کریم مشهور به سنگریار و ملا شاه ولی از جمله افراد مهم طالبان هستند که در جریان عملیات یاد شده در قریه‌جات چهارشنبه و کنجک کشته شده‌اند و ملا اسماعیل فرمانده دیگر طالبان نیز در میان زخمی‌ها شامل می‌باشد.

در این حال کریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب گفت که در یک رویداد دیگر بیش از۲۰ طالب مسلح در مربوطات ولسوالی المار این ولایت کشته و زخمی شدند.

آقای یورش افزود:

"شب گذشته طالبان مسلح از چهار استقامت بالای پوسته‌های امنیتی در مربوطات ولسوالی المار حمله کردند که خوشبختانه حملات آن‌ها به موقع دفع و ترد شد. در نتیجۀ مقاومت نیروهای امنیتی افغان و درگیری‌ها ۹ شورشی طالب کشته و ۱۲ تن دیگر شان زخمی شدند. برای فعلاً درگیری‌ها به گونۀ پراکنده در قریه‌های قراغویلی، چغاتک، بخاری قلعه و بند آب المار ادامه دارد. در جریان این درگیری‌ها هم یک‌تن از نیروهای امنیتی ما شهید و دو تن دیگر زخمی شدند."

این در حالیست که مسئول مطبوعاتی طالبان در فاریاب آمار ارائه شده را رد نموده می‌گوید، در جریان نُه روز درگیری، پنج تن از افراد آن‌ها کشته و یازده تن زخمی شده‌اند.

وی در عین حال مدعی‌است که از اثر انفجار ماین، پرتاب هاوان و جنگ رو در رو نزدیک به ۳۰ تن از منسوبین اردوی ملی را از پا درآورده و یا هم زخمی ساخته‌اند، این منبع طالبان همچنان ادعا کرد که پنج عراده تانک اردوی ملی را با انفجار ماین و راکت از بین برده‌اند.

اما جنرال جنت گل "کروخیل" قوماندان لوای اول اردوی ملی که رهبری این جنگ را بر عهده دارد ادعای مسئول مطبوعاتی طالبان را رد کرد.

در این حال حاجی نوخان و ابراهیم‌خان دو تن از متنفذین محل به رسانه‌ها گفته‌اند، طالبان قبل از آغاز درگیری‌ها، ساکنین قریه‌های مسیر قیصار تا غورماچ را مجبور به ترک منازل‌شان کردند و اکنون نزدیک به سه هزار فامیل در نزدیک سرحد ترکمنستان جابجا شده‌اند و این خانواده‌ها در سرمای سخت زمستان، با کمبود مواد خوراکی، دارو و درمان مواجه هستند.

نوخان می‌گوید، تاکنون هفت تن به شمول اطفال و زنان از اثر سرما و گرسنگی جان داده‌اند، اما این خبر تاکنون از سوی مقامات محلی فاریاب تائید نشده‌است.

بر اساس ارائه آخرین گزارش‌ها از محل جنگ، نیروهای افغان در قریه کنجک مستقر اند و با گذشت ۱۰ روز جنگ و درگیری هنوز به غورماچ نرسیده‌اند.

گزارش: رحمت‌الله رها

XS
SM
MD
LG