لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

وزیری: ادعای طالبان مبنی بر تصرف ۴۱ ولسوالی تبلیغات است


با پایان رسیدن سال ۲۰۱۶ میلادی، طالبان مسلح گفتند که بیش از ۴۰ ولسوالی افغانستان را در تسلط خود دارند ادعای که از سوی وزارت دفاع افغانستان بی‌اساس خوانده می‌شود.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که طالبان در سال ۲۰۱۶ میلادی عملیات جدی و گسترده را انجام دادند اما به گفته وی، به هدف‌شان دست نیافتند.

به گفته آقای وزیری این ادعای طالبان بخشی از جنگ تبلیغاتی آنان می‌باشد که با آن می‌خواهند خود را در میدان‌های جنگ مؤفق نشان دهند.

وی گفت:

"من برای شما بدون این‌که تبلیغات باشد گفته می‌توانم که آنان در ۲۰۱۶ نه دست‌آوردی داشته اند و نه در آینده خواهند داشت تنها یک یا دو روز که آنان در شهر کندز داخل شدند دیگر هیچ مؤفقیتی بدست نیاورده‌اند جز این‌که شکست خورده‌اند."

با آن‌که سخنگوی وزارت دفاع در پیوند به این‌که هم‌اکنون چه تعداد ولسوالی‌های افغانستان در کنترول طالبان است چیزی نمی‌گوید، اما در گذشته گفته‌است که ۱۱ ولسوالی از تصرف نیروهای امنیتی خارج می‌باشد.

هر چند این بار نخست نیست که طالبان ادعای کنترول ده‌ها ولسوالی افغانستان را می‌کنند اما وزارت دفاع افغانستان این ادعا‌ها را به دور از واقعیت می‌خواند.

با این همه برخی از آگاهان سیاسی افغان می‌گویند که حکومتداری ضعیف، عدم حاکمیت قانون و فاصله میان حکومت و مردم حاکمیت حکومت را زیر سؤال برده‌است.

یوسف امین زازی به رادیو آزادی گفت، این‌که طالبان بخش‌های از ولایات افغانستان را به کنترول خود می‌آورند، نشان دهنده قوت آنان نه بلکه ضعف حکومت می‌باشد.

وی افزود:

"زمانی‌که عدالت و حاکمیت قانون نباشد و این حلقه قانون در قریه و قصبات موجود نباشد نظم جامعه را از بین می‌برد ادعای طالبان کاملاً نادرست است این‌جا حرف طالبان نیست بلکه این‌جا عدالت تأمین نیست و این ضعف حکومت ما است."

به نقل از آقای زازی، با آن‌که جنگ به دخالت قوی استخبارات برخی کشور‌ها در افغانستان جریان دارد، اما اگر حکومت در داخل کشور در زمینۀ تطبیق عدالت، حکومتداری خوب و از میان برداشتن فاصله میان دولت و ملت اقدام جدی نماید می‌تواند حاکمیت‌اش را تا حد زیاد گسترش داده و مخالفین را سرکوب نماید.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG