لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

داعش مسئولیت حمله اخیر استانبول را به عهده گرفته‌است


گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت حملۀ شب سال نو بر کلوب شبانۀ رینا در استانبول را که حداقل ۳۹ کشته بر جای گذاشت، به عهده گرفته‎است.

در یک بیانیۀ این گروه که امروز منشتر شد آمده‎است که یک "سرباز خلافت" این حمله را در جایی انجام داده که بر اساس بیانیه "مسیحیان تعطیلات مرتد ‌شان را تجلیل می‎کردند."

پیش ازین، روزنامه‌های حریت و قرار گزارش دادند که مقام‌های امنیتی ترکیه شک دارند که گروه موسوم به دولت اسلامی درین حمله دست داشته‎است.

حریت بدون ذکر منابع گزارش داده‎است که گمان می‎رود فرد مهاجم به گروه موسوم به دولت اسلامی ارتباط داشته باشد و ممکن است از قرغیزستان یا ازبکستان بوده باشد.

تحقیق کننده‌گان همچنین می‎گویند ممکن است فرد مهاجم به عین شبکۀ مرتبط باشد که در ماه جون سه بمبگذاری و یک حملۀ مسلحانه را در میدان هوایی اتاترک انجام داده‌بود.

گروه موسوم به دولت اسلامی مقصر حمله‌های ماه جون که ۴۷ کشته بر جای گذاشت، شناخته شده‎است.

گمان می‎رود که فرد مهاجم پس از تبدیل کردن لباس‌هایش فرار کرده‎است.

اکنون مقام‌های ترکیه عملیات گستردۀ را برای ردیابی مهاجم به راه انداخته اند.

سلیمان سویلو وزیر داخلۀ ترکیه تازه‌ترین اطلاعات در مورد حمله را به اشتراک گذاشته‎است.

سویلو: یک فرد مسلح حمله کرده نه چندین مهاجم.
سویلو: یک فرد مسلح حمله کرده نه چندین مهاجم.

او فزود:

"بر اساس معلومات که ما از نزد پولیس دریافته ایم، یک فرد مسلح حمله کرده نه چندین مهاجم. او کرتی و پتلون پوشیده بود و با داخل شدن در کلوب به هر طرف تیر اندازی کرده. به ما اطلاع داده شد که او در داخل لباس‌های مختلف پوشده بود و کوشیده بود بیرون شود. نیروهای پولیس ما این بخش اطلاعات را بررسی می‎کنند."

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته‎است که هدف مهاجم ایجاد نا آرامی در ترکیه بوده‎است.

در ادامۀ واکنش‌ها به این حمله که پوشش خبری گسترده کسب کرد، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکان جهان در جریان مراسم دعاخوانی دیروز این حمله را نکوهش کرد.

پاپ فرانسیس
پاپ فرانسیس

او افزود:

"بدبختانه، حتی در شب سال نو که شب خوشی و آرزوهای نیک است خشونت رخ داده‎است. من درد را احساس می‎کنم و به مردم ترکیه می‎گویم که با آن‎ها هستم. برای بسیاری از قربانیان، زخمی‌ها و برای ملت ترکیه که اکنون سوگوار است، دعا می‎کنم."

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیام تویتر با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و گفته‎است که برای جلوگیری ازین رویدادهای غم‌انگیز کار می‎کنند.

​قصر سفید هم با نکوهش این رویداد آن را حملۀ تروریستی وحشتناک توصیف کرده‎است.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده دستور داده‎است که هر گونه کمک ممکن باید در اختیار ترکیه قرار داده شود.

XS
SM
MD
LG