لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۸

جهان

شورشیان سوری بحث اشتراک در مذاکرات صلح را متوقف می‌سازند

گروه‌های شورشی در سوریه اواخر دیروز اعلان کردند که بخاطر عدم مراعات آتش‌بس از سوی نیروهای رژیم بشارالاسد در چهار روز گذشته، مباحثات جهت اشتراک در مذاکرات صلح را که به میانجیگری روسیه دایر می‌شود متوقف می‌سازند.

نیروهای رژیم بشارالاسد دیروز حملات خود بر شورشیان را در اطراف دمشق و شهر حلب شدت بخشیدند.

این نیروها سعی کردند یک منطقۀ اکمالات آب به پایتخت را زیر تصرف خود درآورند.

گروه‌های شورشی گفتند که هرگونه پیشروی از سوی نیروهای رژیم و ملیشه‌های مورد حمایت ایران تلاش‌های از سرگیری مذاکرات و آتش‌بس را از بین خواهد برد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

سرمنشی سازمان ملل از وخیم تر شدن اوضاع در شرق میانه هشدار داد

 انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد
انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه تصویر تیره‌ای از وضعیت شرق میانه ارائه کرد و هشدار داد که تنش‌های فزاینده بر سر جنگ در غزه و حمله ایران به اسرائیل می‌تواند به یک «درگیری تمام‌عیار منطقه‌ای» تبدیل شود.

گوتیرش در یک نشست شورای امنیت با حضور چندین وزیر خارجه از جمله وزیران خارجه اردن و ایران گفت: "شرق میانه در پرتگاه یک بحران قرار دارد. چند روز اخیر شاهد یک تشدید خطرناک تنش‌ها، چه در حرف و چه در عمل، بوده‌ایم."

او با تأکید بر اینکه "یک محاسبه اشتباه، یک ارتباط نادرست، یک خطا، می‌تواند به یک رویداد غیرقابل تصور و درگیری ویرانگر منجر شود، از همه طرف‌ها خواست تا از "حداکثر خویشتن‌داری" کار گیرند.

آقای گوتیرش هم حمله به قونسلگری ایران در دمشق و هم حمله ای وسیع راکتی وطیاره های بی پیلوت ایران به اسرائیل را محکوم کرد.

او گفت که حمله ای طیاره های بی پیلوت یک "تشدید جدی" تنش‌ها بوده است و وقت آنست که به این چرخه ای مرگبار انتقام جویی خاتمه داده شود.

سرمنشی ملل متحد افزود: "جامعه بین‌المللی باید برای جلوگیری از هرگونه اقدامی که می‌تواند کل شرق میانه را به سرحد نابودی بکشاند و تأثیر مخربی بر غیرنظامیان داشته باشد، با هم همکاری کنند.

انتونیو گوتیرش گفت خطرات از جهات مختلف در حال افزایش است.

امریکا و بریتانیا تحریم های تازه یی را علیه ایران اعلان کردند

نمایش سیستم راکتی ایران
نمایش سیستم راکتی ایران

اعلامیه وزارت خزانه داری امریکا حاکی از آن است که این تحریم ها پس از حمله اخیر ایران به اسرائیل ظرفیت تولید طیاره های بی پیلوت در این کشور را هدف قرار می دهد.

این تحریم ها ۱۶ فرد ونهادی را هدف قرار میدهد که در تولید این طیاره ها از نوع شاهد همکاری تخنیکی داشته اند.

ایران در حمله ای یکشنبه شب خود به اسرائیل ازاین طیاره ها استفاده کرده بود.

اعلامیه وزارت خزانه داری امریکا میافزاید که نه تنها شرکت‌هایی که در تولید طیاره های بی پیلوت به عنوان"«بازوی" نیروی سپاه قدس عمل می‌کنند بلکه شرکت‌هایی را که مواد لازم برای تولید این طیاره ها را تأمین کرده‌اند، نیز تحریم کرده است.

همچنین تحریم‌هایی در خصوص بخش‌هایی از صنایع آهن، فولاد، المونیوم و مس ایران اعمال شده است.

در همین راستا دو شرکت مستقر در دبی و هانگ‌ کانگ که از مشتریان و تأمین‌کنندگان مالی شرکت فولاد خوزستان ایران هستند، تحریم شدند.

درعین حال ، اعلامیه رسمی حکومت بریتانیا گفت که لندن تحریم‌هایی را علیه نهادهای نظامی ایران، از جمله لوی درستیز اردوی این کشور و نیروی بحری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرده است.

ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، روز دوشنبه گفته بود که کشورهای گروه هفت روی بسته‌ای از اقدامات هماهنگ علیه ایران کار می‌کنند. اعلامیه امروز گفت که تحریم‌های بریتانیا در مجموع ۱۳ نهاد یا فرد را هدف قرار می‌دهد.

رئیس ادارهٔ سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان حمایت بیشتر نظامی از اوکراین شد

 جوزیپ بوریل ، رئیس اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزیپ بوریل ، رئیس اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزیپ بوریل ، رئیس اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه خواست تا دستگاه های بیشتر دافع هوا به اوکراین بفرستند.

این درحالیست که نیروهای روسیه حملات خود بر زیرساخت های اوکراین را افزایش داده و نیروهای اوکراینی با کمبود مهمات وتجهیزات دچار اند.

بسته ای کمک جدید امریکا به اوکراین درکانگرس این کشور گیرمانده است.

جوزیپ بوریل گفت درحالیکه جنگ در اوکراین شدت اختیار کرده دستگاه های نوع پاتریوت و دستگاه های ضد راکت که کشور های عضو اتحادیه اروپا دارند باید به اوکراین فرستاده شود.

ولودمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین نیز از متحدین غربی خواستار کمک اسلحه ومهمات شده است.

شبکه ایکس با حکومت پاکستان همکاری میکند تا فعالیت این شبکه از سر گرفته شود

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

شبکه ایکس یا تویتر سابق تعهد کرده که با حکومت پاکستان کار میکند تا نگرانی های آن را درک نماید. این بعد از آن است که مقامات پاکستانی گفته اند از دو ماه به این سو بخاطر تهدید به امنیت ملی فعالیت این شبکه را متوقف ساخته است.

گروه روابط بین المللی شبکه ایکس شام چهارشنبه در یک پُست خود نوشته که همکاری با حکومت پاکستان را برای درک نگرانی های آن دوام میدهد.

بعد از آنکه عمران خان صدر اعظم سابق پاکستان از طریق این شبکه در ۱۷ ماه فبروری ادعا کرد در انتخابات برگزار شده در پاکستان تقلب صورت گرفته مردم را به تظاهرات عمومی دعوت کرد، حکومت پاکستان فعالیت این شبکه را متوقف ساخت.

یک موسسه خیریه در غزه با خطر انحلال رو به رو است

موسسات خیریه کمک های بشری را به غزه فراهم می کنند
موسسات خیریه کمک های بشری را به غزه فراهم می کنند

رئیس یک موسسه ملل متحد که از ده ها سال به این سو در غرزه و کرانه غربی به میلیون ها فلسطینی کمک میرساند دیروز چهارشنبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که بقای این موسسه را تضمین کند. زیرا اسرائیل یک بار دیگر خواهان منحل شدن آن شده است.

اسرائیل این موسسه را جز ماشین جنگی گروه تندرو حماس میخواند. امریکا و اتحادیه اروپا گروه حماس را یک سازمان تروریستی میشمارند.

فلیپ لازارینی به شورای امنیت گفت که از بین بردن این موسسه بنام UNRWA بحران بشری را در غزه توسعه داده و روند قحطی را سریعتر خواهد ساخت.

اسرائیل این اداره را متهم می سازد که یک تعداد کارمندان آن در حمله هفت ماه اکتوبر حماس بر اسرائیل همکاری کرده ، ادعای که ملل متحد آن را رد می کند.

اردوی اوکراین ۱۳ طیاره بدون سرنشین روسیه را سرنگون کرد

نیرو های اوکراینی در خط مقدم نبرد علیه اردوی مهاجم روسیه
نیرو های اوکراینی در خط مقدم نبرد علیه اردوی مهاجم روسیه

قوای دافع هوائی اوکراين می گوید امروز پنجشنبه ۱۳ طیاره بی پیلوت روسی که برای حمله به سمت اوکراین پرواز داده شده بودند، سرنگون شدند.

تمام این طیاره ها یک موسسه زیربنائی بنام Ivano-Frankivsk فرانک ویسک در غرب اوکرائین را هدف قرار داده بودند.

خبرگزاری ریا نوستی روسیه ادعا کرده که درونها تاسیسات نظامی اوکرائین را مورد حمله قرار داده اند ، اما شاروال منطقه روسلان مارتین کیوف به رادیو آزادی گفت که در این حملات تاسیسات ملکی هدف قرار گرفتند.

به گفته او در نتیجه فرود آمدن پارچه های طیاره های بی پیلوت آتشسوزی آغاز شده که بعدا آتش خاموش گردیده است.

تعداد قربانیان حمله روز گذشته اردوی روسیه به اوکراین به ۱۷ نفر افزایش یافت

یک ساختمان رهایشی که هدف حمله راکتی اردوی روسیه قرار گرفته است
یک ساختمان رهایشی که هدف حمله راکتی اردوی روسیه قرار گرفته است

شمار قربانیان حمله هوایی روزگذشته روسیه به شهر چیرنیهف اوکراین به هفده نفر افزایش یافت.

این حمله هوایی ساعت ۹ صبح دیروز رخ داد که به گفته مقام های اوکراینی، ساختمان های غیرنظامی را هدف قرار داد.

شمار قربانیان روزگذشته ده تن خوانده شده بود.

ویاچیسلاف چاوس والی شهر چیرنهیف می گوید که حداقل سه راکت به مرکز این شهر اصابت کرده و شانزده اپارتمان مسکونی، یک مکتب و یک شفاخانه را ویران کرده است.

در این حمله هوایی حداقل شانزه غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین می گوید که این حمله را بخاطر خنثی نتوانستند که تجهیزات دافع هوای این کشور به دلیل کاهش حمایت متحدان آنها، تضعیف شده است.

گروهی از فعالان سیاسی در زندان های ایران دست به اعتصاب غذایی زده اند

زندان اوین در تهران
زندان اوین در تهران

گروهی از زندانیان سیاسی درایران در اعتراض به افزایش موارد اعدام در این کشور، دست به اعتصاب غذایی زده اند.

رادیو فردا، بخش ایران رادیو آزادی این خبر را به نقل از فعالان حقوق بشر نشر کرده و می گوید که زندانیان در زندان اوین و قزل حصار در این اعتصاب غذایی گروهی اشتراک کرده اند.

این اعتصاب نخست از سوی زندانیان زندان قزل حصار در ۲۹ ماه می آغاز شد و سپس به سایر زندان ها گسترش یافت.

منابع در زندان های ایران گفته اند که حکومت ایران اخیراً اعدام ها را افزایش داده است.

براساس گزارش عفو بین الملل، ۸۵۳ نفر در سال ۲۰۲۳ در ایران اعدام شدند که این ارقام نسبت به سال قبل در ۲۰۲۲، تقریباً ۵۰ درصد افزایش را نشان میدهد.

هفت شورشی که از افغانستان به داخل پاکستان میرفتند توسط توسط نیروهای پاکستانی کشته شدند

تصویر آرشیف: نیروهای پاکستانی در نزدیکی مرز با افغانستان
تصویر آرشیف: نیروهای پاکستانی در نزدیکی مرز با افغانستان

اردوی پاکستان ادعا می کند که نیروهای امنیتی این کشور روزگذشته (۱۷ اپریل) هفت شورشی مسلح را هنگامی که قصد داشتند مخفیانه از افغانستان داخل خاک پاکستان شوند، از پا درآوردند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از اعلامیه اردوی پاکستان خبر داده که شورشیان در نزدیکی بندر غلام خان، منطقه مرزی در شمال غربی ایالت خیبر پشتونخواه شناسایی و از سوی نیروهای پاکستانی کشته شدند.

در این اعلامیه آمده که پاکستان بگونه مکرر از حکومت طالبان خواسته که مرزهای افغانستان را درست مدیریت کند و پاکستان انتظار دارد که حکومت طالبان نگذارد که شورشیان از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده کنند.

حکومت طالبان هنوز در مورد ادعای جدید اردوی پاکستان چیزی نگفته است اما پیش از این گفته بود که مشکلات امنیتی پاکستان موضوع داخلی آن کشور است.

طالبان بار ها ادعا کرده اند که به هیچ گروهی اجازه نمی دهند که از خاک پاکستان علیه کشورهای دیگر تهدید ایجاد کند.

رئیس جمهور ایران: به کوچکترین تهاجم اسرائیل پاسخ جدی خواهیم داد

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران

رئیس جمهور ایران هشدار داده که کوچکترین تهاجم از سوی اسرائیل، با واکنش جدی و شدید تهران روبرو خواهد شد.

ابراهیم رئیسی در رژه نظامی به مناسبت روز ملی اردوی ایران به روز چهارشنبه (۱۷ اپریل) گفت که حملات توسط طیاره های بدون سرنشین و راکت ها بر اسرائیل در جریان شنبه شب، اقدام محدود بود.

اینسو بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل بار دیگر تعهد سپرده که در مورد چگونگی حمله بر ایران، خود کشورش تصمیم می گیرد.

او به روز پنجشنبه در نشست کابینه اسرائیل گفت که کشورش هر اقدامی را که برای دفاع از خودش نیاز است به اجرا می گذارد.

ایران شنبه شب (۱۴ اپریل) توسط ۳۰۰ راکت و طیاره بدون سرنشین، حملات را بر اسرائیل انجام داد.

اسرائیل می گوید که ۹۹ در صد از طیاره ها و راکت ها رهگیری و منهدم شده اند اما ایران می گوید که به هدفش در این حملات دست یافته است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG