لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

هیئت افغان: نشست ما با مقامات ازبکستان موفق بوده‌است


مقامات افغان، گزارش دومین کمیسیون بین الحکومتی مشترک تجارتی، ترانزیتی و اقتصادی میان افغانستان و ازبکستان با حضور مقامات عالی رتبه دو کشور را ارائه کردند.

این مقامات که در دومین کمیسیون بین الحکومتی مشترک تجارتی، ترانزیتی و اقتصادی میان افغانستان و ازبکستان، در بخش‌های افزایش تجارت میان دو کشور، انکشاف ترانزیت، زراعت و مالداری، اعمار جاده‌ها و پل‌ها در افغانستان، تورید ادویه با کیفیت به افغان‌ها و در زمینه ساخت خط آهن، به مقامات ازبک پیشنهاد کرده‌اند.

همایون قیومی مشاور رئیس جمهور افغانستان که ریاست هیئت افغانی را بر عهده داشت، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، در این نشست که از تاریخ ۶ الی ۸ جدی سال روان در ازبکستان برگزار شده بود، مقامات ازبکستان با حکومت افغانستان در بخش‌های مختلف تعهد همکاری کردند.

همایون قیومی مشاور رئیس جمهور افغانستان
همایون قیومی مشاور رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"در مجالس دو جانبه در مورد سکتور خط آهن، انرژی، ترانسپورتی، هوانوردی، نفت و گاز و غیره هم صحبت شد در قسمت زراعت، صحت عامه و هم موضوعات و مشکلاتی که سکتور خصوصی ما داشت همراه آن‌ها صحبت کردیم و پیام آن‌ها انتهای اخلاص بود که به چه نوع می‌توانیم روابط دو کشور را نزدیکتر سازیم."

از جانب افغانستان در دومین کمیسیون بین الحکومتی مشترک تجارتی، ترانزیتی و اقتصادی میان این‌کشور و ازبکستان، وزرای زراعت و مالداری، کار و امور اجتماعی، ترانسپورت، تجارت و صنایع، انرژی و آب، فواید عامه، صحت عامه، مشاور ارشد رئیس جمهور و نماینده‌های سکتور خصوصی اشتراک داشتند.

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفت که این‌کشور در حال حاضر ۸۸ درصد واردات و ۱۲ درصد صادرات دارد و ابراز امیدواری کرد که روابط با ازبکستان بتواند فاصله میان واردات و صادرات افغانستان را کاهش دهد.

وی همچنان گفت که از گذشته با ازبکستان تفاهمنامه‎های در بخش‌های مختلف وجود داشته است و ابراز امیدواری نمود که برای تطبیق آن تدابیر جدی روی دست گرفته شود.

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان
همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت:

"اگر از راه ازبکستان با چین، قزاقستان و روسیه وصل شویم، ارسال اموال ما از ۹۰ روز به ۹ روز کاهش خواهد یافت، و با باز شدن این راه کسر بیلانس تجارتی ما در سال‌های بعدی چندین درصد کاهش خواهد یافت"

در این حال وزیر ترانسپورت افغانستان گفت که در مورد تقویت امور هوانوردی نیز با مقامات ازبکستان صحبت کرده‌است.

وزیر زراعت نیز گفت که پیشنهادات‌اش را در پیوند به انکشاف زراعت بخصوص باغداری به مسئولین کمیسیون بین الحکومتی مشترک اقتصادی افغانستان – ازبکستان ارائه کرده‌است.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

از سوی هم وزیر صحت عامه افغانستان گفت که وی به مقامات ازبک درخواست ادویه جات با کیفیت به این‌کشور را داده‌است.

این در حالیست که به اساس معلومات وزارت خارجه، اولین کمیسیون بین الحکومتی مشترک تجارتی، ترانزیتی و اقتصادی میان افغانستان و ازبکستان سال گذشته در شهر تاشکند برگزار شده بود.

مشاور رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که روی مواد این کمیسیون دقت شده و پس از توافق متخصصین هر دو طرف، در آینده نزدیک برخی تفاهمنامه‌های همکاری در بخش‌های مختلف میان افغانستان و ازبکستان به امضا خواهد رسید.

از سوی هم خانجان الکوزی نماینده سکتور خصوصی افغانستان از این اقدام میان این دو کشور استقبال کرده و اظهار امیدواری می‌کند که توافق‌نامه‌ها میان دو طرف در عمل پیاده شود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG