لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

مشرانو جرگه: حکومت باید مبارزه با فساد را به شکل شفاف به پیش ببرد


بعد از به تعلیق در آمدن وظیفه یکی از مسئولین بلند پایه حکومت از جانب ریاست جمهوری افغانستان، اعضای مشرانو جرگه می‌گویند، در امر مبارزه با فساد اداری باید شفافیت بصورت کامل مد نظر گرفته شود.

اعضای این جرگه نگران هستند که مبادا در امر مبارزه با فساد اداری برخورد دوگانه صورت گیرد.

محمد علم ایزدیار یک عضو مشرانو جرگه گفت، مسئولین که با ارگ و ریاست اجرائیه رابطه نزدیک دارند تحت تعقیب قانونی قرار نمی‌گیرند.

ایزدیار: مسئولین که با ارگ و ریاست اجرائیه رابطه نزدیک دارند تحت تعقیب قانونی قرار نمی‌گیرند.
ایزدیار: مسئولین که با ارگ و ریاست اجرائیه رابطه نزدیک دارند تحت تعقیب قانونی قرار نمی‌گیرند.

وی گفت:

"تا جایکه دیده می‌شود نهاد ها و مسئولین که با ارگ و ریاست اجرائیه نزدیکی دارند اینها از حمایت زیاد برخوردار هستند و برخی مسئولین که حمایت ندارند آن‌ها مورد پیگرد قرار می‌گیرند خواست ما از دولت این‌است که برنامه مبارزه با فساد را همه جانبه و شفاف به پیش ببرد."

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که روز دوشنبه رئیس جمهور افغانستان وظیفه عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی را به اتهام فساد اداری به تعلیق در آورد.

آصف فیاض رئیس اطلاعات و روابط عمومی لوی سارنوالی افغانستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، مبارزه با فساد اداری از اولویت‌های حکومت وحدت ملی است و با فساد اداری در هر سطحی‌که باشد به مبارزه ادامه می‌دهند.

این در حالیست که حدود یک ماه قبل رئیس جمهور محمد اشرف غنی با صدور حکمی، مجتبی پتنگ، جمیل جنبش و جمال ناصر صدیقی سه معین پیشین وزارت داخله را به اتهام دست داشتن به فساد اداری ممنوع الخروج اعلام و به لوی څارنوالی معرفی کرد.

در عین حال، سناتور زلمی زابلی می‌گوید، اتهامات وارده به وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی باید از طریق رسانه‌های جمعی بصورت مستقیم نشر گردد، تا این‌که مردم مطمین شوند که حکومت در امر مبارزه با فساد اداری متعهد است.

سناتور زلمی زابلی
سناتور زلمی زابلی

وی گفت:

"به هر دو مجلس این موضوع واضح است آن مالیاتی که از کریدت کارت‌ها جمع آوری می‌شود هیچ شفافیت ندارد در قرارداد های شبکه‌های مخابراتی و آن‌عده سیم کارت‌های که راجستر نشده‌اند ماهانه میلیون‌ها دالر در آن تا و بالا می‌شود ما امیدوار هستیم که معلومات در مورد اتهام فساد وزیر صاحب به گونه مستقیم به مردم نشر شود."

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان بعد از بحث‌های دامنه دار اعضای این جرگه، با تائید حرف‌های سناتوران گفت:

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه

"در سخنان شما از اقدام رئیس جمهور در ارتباط به اتهامات فساد اداری استقبال صورت گرفت، تقاضا این‌است که این پروسه باید علنی گردد و در برابر مطبوعات به مردم معلومات داده شود."

برخی از اعضای مشرانو جرگه همچنان گفتند که در حال حاضر تعداد کثیری از افراد در ولایات مختلف متهم به رشوه ستانی، اختلاس و فساد هستند، وی افزود که حکومت باید وظایف آن‌ها را نیز به تعلیق در آورده و در خصوص شان اقدام نماید.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG