لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

تبصره نیویارک تایمز در مورد جوانب مثبت و منفی اقتصاد افغانستان


روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود روی جوانب مثبت و منفی اقتصاد افغانستان تمرکز کرده‎است.

روزنامه می‎نویسد صادرات غله در افغانستان به دونیم ملیون دالر رسیده‎است و صادرات قانونی این کشور شش صد ملیون دالر و در مقابل واردات آن هشت ملیارد دالر است که کسر بزرگ تجارتی را ایجاد کرده‎است.

به گفته روزنامه، بعضی سنگ‎های قیمتی در افغانستان مانند لاجورد، زمرد و یاقوت از حدود سه هزار معدن بگونه غیر قانونی استخراج می‎شود.

نیویارک تایمز می‎نویسد، طالبان و دیگر گروه‎های مسلح غیر مسئول تنها از استخراج لاجورد از بدخشان سالانه ۲۰ ملیون دالر بدست می‎آورند.

نیویارک تایمز همچنان از معدن مس عینک، بزرگترین معدن افغانستان نام برده و نوشته‎است که معدن مس عینک از چندین سال بدینسو بخاطر تهدید حملات طالبان استخراج نمی‎شود اما در این اواخر گروه طالبان با نشان دادن چراغ سبز به چین گفتند که امنیت این پروژه را تامین می‎کنند.

روزنامه در ادامه می‎نویسد، برای آغاز کار در معدن مس عینک باید دولت افغانستان اطمینان بدهد نه گروه طالبان.

نیویارک تایمز همچنان نوشته‎است که در سال‎های اخیر افغانستان شاهد سرمایه گزاری در بخش زراعت و اعمار شاهراه‎ها بوده که در صادرات محصولات زراعتی کمک کرده‎است.

روزنامه در ادامه افزوده‎است که مالیات در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۲ درصد افزایش یافت و تسهیلات جدید و مدرن در میدان هوایی کابل راه را برای صادرات آسان ساخت.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، اعمار سرد خانه‎ها در صادرات مواد خوراکه کمک کرده و همچنان تاسیس خط آهن با ازبکستان و ترکمنستان امکانات برای ازدیاد صادرات مساعد ساخته‎است.

فارن افیرز

نشریه فارن افیرز مطلبی را در مورد افغانستان تحت عنوان: "یک روش بهتر برای دولت سازی" نوشته‎است.

نشریه نوشته‎است، در فبروری ۲۰۱۰ میلادی، امریکا و متحدان آن بزرگترین عملیات شانرا پس از سرنگونگی رژیم طالبان در افغانستان راه اندازی کردند.

این عملیات به هدف بدست آوردن کنترول ولسوالی مارجه ولایت هلمند بود.

فارن افیرز این عملیات را به مثابه یک آزمون جسورانه و تاکتیک جدید برای دولت سازی نیز خوانده‎است که در آن فراهم کردن تامین امنیت، خدمات صحی، تعلیم، زیربناها و تعیین یک ولسوال جدید برای این ولسوالی شامل بود، اما به گفته نشریه با آنکه درنتیجه این عملیات طالبان به حومه مارجه رانده شدند اما عملیات مارجه به زودی با مشکلات غیر منتظره روبرو شد.

نشریه فارن افیرز در ادامه می‎نویسد مردم محل بالای حاکمان اعزامی اعتماد نداشتند، دولت بی تجربه قادر به ارائه خدمات عمومی که وعده داده بود نگردید، تلاش‎ها برای بازسازی با تاخیر مواجه شد و ولسوال جدید که پس از سپری کردن پانزده سال در جرمنی به مثابه یک بیگانه به منطقه آمده بود به داشتن سابقه جرمی برای هدف قراردادن پسرش با چاقو متهم شد.

به باور نشریه فارن افیرز، در حال حاضر بسیاری از دستاوردهای ایالات متحده امریکا در هلمند از دست رفته و طالبان مناطق وسیعی را در کنترول دارند.

فارن افیرز نوشته‎است، هدف مداخله ایالات متحده امریکا، متحدان آن در کشورهای آسیب پذیر، مبدل ساختن این کشورها به دموکراسی پایدار و تقویت و گسترش دولت مرکزی است اما روش را که استفاده می‎کنند این را در نظر نمی‎گیرد که دولت‎های مرکزی فاقد حتی اساسی ترین ظرفیت است و از همین رو اغلباٌ مداخلات عمده برای دولت سازی از افغانستان تا عراق و سومالیا بگونه چشمگیری شکست خورده‎اند.

XS
SM
MD
LG