لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

ترمپ: زندانیان گوانتانامو نباید آزاد شوند


دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا

با آن‌که دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا تا کنون رسماً به کارش آغاز نکرده، اما گفته است که زندانیان که در زندان گوانتانامو بسر می‌برند نباید آزاد شوند.

انتقال زندانیان گوانتانامو و مسدود شدن این زندان یکی از برنامه‌های رئیس جمهور بارک اوباما است که قبل از آغاز کارش در ۲۰۰۹ میلادی مطرح شده بود، اما این طرح در آن زمان با مخالفت کانگرس امریکا رو به رو شد.

زندان گوانتانامو در ۲۰۰۲ میلادی در زمان ادارۀ رئیس جمهور پیشین جورج دبلیو بوش برای نگهداری خطرناک ترین زندانیان در مبارزه علیه تروریزم بین‌المللی ایجاد شد.

بر اساس گزارش‌ها در آغاز ۷۷۹ زندانی در گوانتانامو بسر می‌بردند، اما اکنون این تعداد به ۵۹ تن رسیده‌است.

صد‌ها زندانی از گوانتانامو طی این سال‌ها یا به کشور‌های‌شان و یا هم به یک کشور سوم انتقال یافته‌اند و متباقی در این زندان در بی‌سرنوشتی بسر می‌برند.

اما دونالد ترمپ به روز سه شنبه در مورد زندانیان باقی مانده در زندان گوانتانامو در تویترش نوشت، " این افراد بسیار خطرناک اند و نباید اجازه داده شوند که دوباره به میدان جنگ بروند."

اما قصر سفید در واکنش به تویت دونالد ترمپ می‌گوید، انتقال متباقی زندانیان از گوانتانامو قبل از ختم دوره کاری بارک اوباما که بیستم جنوری است صورت خواهد گرفت.

ایرنست: نظر دونالد ترمپ در مورد زندانیان گوانتانامو بالای عملی شدن تصامیم اداره بارک اوباما تأثیر نخواهد کرد.
ایرنست: نظر دونالد ترمپ در مورد زندانیان گوانتانامو بالای عملی شدن تصامیم اداره بارک اوباما تأثیر نخواهد کرد.

جاش ارنست سخنگوی قصر سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی به روز سه شنبه گفت، نظر دونالد ترمپ در مورد زندانیان گوانتانامو بالای عملی شدن تصامیم اداره بارک اوباما تأثیر نخواهد کرد و انتقال زندانیان پیش از آغاز کار آقای ترمپ صورت خواهد گرفت.

شمار زندانیان در گوانتانامو فعلاً ۵۹ تن است، در حالیکه سال گذشته این شمار به ۱۰۵ تن می‌رسید، آخرین باری که یک زندانی از این زندان انتقال یافت، چهارم دسمبر ۲۰۱۶ میلادی بود.

نهاد‌های حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل به تاریخ یازدهم جنوری به خاطر پانزدهمین سالگرد ایجاد زندان گوانتانامو خواهان راه اندازی یک راه پیمایی در واشنگتن شده‌اند.

هدف از این راهپیمایی، یاد آوری از وعده بارک اوباما برای مسدود کردن زندان گوانتانامو خوانده شده‌است.

مارگرات هوانگ رئیس اجرایی سازمان عفو بین‌الملل در واشنگتن گفته‌است، عفو بین‌الملل در نظر دارد تا با جمع آوری حامیان‌اش به رئیس جمهور بارک اوباما بگوید که زندان گوانتانامو را نمی‌توان به رئیس جمهور منتخب امریکا واگذار کرد.

به گفته وی، رئیس جمهور بارک اوباما در یک اقدام جسورانه در دو هفتۀ دیگر تعهد اش را برای مسدود کردن این زندان عملی کند.

بنابر گزارش‌ها، بیشتر بازداشت شدگان که در زندان گوانتانامو بسر می‌برند رسماً مجرم شناخته نشده‌اند، در این میان ۲۳ تن از آن‌ها از سوی کمیته متشکل از نماینده‌های چندین اداره دولتی ایالات متحده امریکا مستحق رهایی خوانده شده‌اند.

اما ده تن دیگر از این زندانیان به دست داشتن در جرایم متهم بوده و دوسیه‌های آن‌ها نزد کمیسیون نظامی ایالات متحده امریکا در حال بررسی است.

XS
SM
MD
LG