لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

ارگ گزارش‌ها مبنی بر پیشنهاد معاونیت اول به نور را، رد می‌کند


بیشتر از دو ماه می‎شود که عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ از انجام مذاکرات سیاسی خود با رئیس جمهور اشرف غنی حرف می‎زند، اما ارگ در رابطه سکوت اختیار کرده‎است.

سرپرست بلخ در تازه ترین بیان اش گفته‎است که به رئیس اجرائیه حکومت داکتر عبدالله عبدالله و تصامیم اش بی اعتماد شده‎است و از همین رو جهت کسب اهداف سیاسی حزب جمعیت وارد گفتگو مستقیم با ریاست جمهوری شده‎است.

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ
عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ

منیر فرهاد سخنگوی ولایت بلخ می‎گوید در این مذاکرات ارگ از آقای نور خواسته‎های مهم سیاسی را مطرح کرده‎است که مورد تائید هر دو طرف قرار گرفته‎است.

فرهاد گفت، غنی از نور خواسته‎است تا از پروسه صلح حمایت کند، جهت تقویت قوای امنیتی گروه‎های مردمی را بسیج سازد و در کنار احترام و حمایت قانون اساسی از سیاست خارجی حکومت نیز پشتبانی کند.

پیش از این شماری از اعضای حزب جمعیت گفتگو و مذاکرات سیاسی آقای نور با ارگ ریاست جمهوری را تقاضا‎های شخصی وی دانسته‎است نه از آدرس حزب جمعیت اسلامی، اما منیر فرهاد این ادعاها را بی اساس می‎داند.

فرهاد: مذاکرات که والی بلخ از آدرس ریاست اجرائیه حزب جمعیت با جناب رئیس صاحب جمهور انجام داده‎است، در مجموع از آدرس حزب شان بوده است.
فرهاد: مذاکرات که والی بلخ از آدرس ریاست اجرائیه حزب جمعیت با جناب رئیس صاحب جمهور انجام داده‎است، در مجموع از آدرس حزب شان بوده است.

وی در رابطه گفت:

" مذاکرات که والی بلخ از آدرس ریاست اجرائیه حزب جمعیت با جناب رئیس صاحب جمهور انجام داده‎است، در مجموع از آدرس حزب شان بوده و در تشریک مساعی و با هماهنگی اعضای کلیدی و رهبری حزب جمعیت صورت گرفته‎است."

فرهاد همچنان می‎گوید که در مورد تعین والی جدید و جاگزینی آقای نور در حکومت بلخ میان هر دو طرف هیچ بحثی صورت نگرفته‎است.

منیر فرهاد می‎گوید که در جریان این مذاکرات سرپرست بلخ از ریاست جمهوری خواسته است تا با رعایت قوانین نافذه عمل کند و در اجرآت خود اصول حکومت داری بهتر را حفظ نماید.

بی بی سی از قول از عطا محمد نور گزارش داده‎است که ارگ در جریان مذاکرات با سرپرست بلخ به وی پیشنهاد معاونیت نخست ریاست جمهوری را مطرح کرده‎است.

ارگ با وجود سکوت در مورد مذکرات نور و غنی می‎گوید که با هیچ شخص و گروهی در مورد به پیشنهاد معاونیت اول ریاست جمهوری مذاکره نشده‎است و گزارشات منتشر شده بی اساس‎اند.

مینه پال: این حرف کاملآ بی اساس‎است.
مینه پال: این حرف کاملآ بی اساس‎است.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در رابطه به رادیو آزدی گفت:

" در مورد موقف معاونیت اول ریاست جمهوری با هیچ شخص و هیچ ارگانی از آدرس ریاست جمهوری صحبت نشده‎است و این حرف کاملآ بی اساس‎است."

با این حال شماری از آگاهان به این باوراند که ختم مذاکرات میان هر دو طرف پای عطا محمد نور را برای انجام ماموریت به کابل خواهد کشاند و یکی از نزدیکان رئیس جمهور به مشورت آقای نور در بلخ والی خواهد شد.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG