لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

ارشد: تعزیرات برداشته شود یا نشود، حکمتیار به کابل آمدنیست


حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‎گوید رهبر این حزب برای آمدن به کابل نیاز به ویزه و اجازه کشور دیگری ندارد.

این حزب می‎گوید، اگر نام رهبر این حزب از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف هم نشود، در صورت همکاری حکومت، حکمتیار به کابل خواهد آمد.

قبل از این‎که این مسئله را یک سخنگوی حزب اسلامی روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی بیان کند این حزب یک اعلامیه رسمی را نیز در این ارتباط به نشر رسانیده‎است.

حشمت الله ارشد یک سخنگوی این حزب به رادیو آزادی گفت اگر حکومت افغانستان همکاری کند، پس از رهایی زندانیان سیاسی این حزب، تهیه مسکن به مهاجرین و اقامتگاه برای رهبر این حزب، گلبدین حکمتیار به کابل خواهد آمد.

ارشد: تعزیزات برداشته شود یا نشود، حکمتیار به کابل آمدنی است.
ارشد: تعزیزات برداشته شود یا نشود، حکمتیار به کابل آمدنی است.

او افزود:

"تعزیرات برداشته شود یا نشود، حکمتیار به کابل آمدنی است وی هیچ نوع ضرورتی برای ویزه یا اجازه کشور خارجی ندارد و یقیناً آنچه را که حکومت افغانستان تعهد کرده به آن عمل کند."

پیش از این حزب اسلامی اعلامیۀ را نیز در این ارتباط به نشر رسانیده و در آن از قول گلبدین حکمتیار آمده که حزب اسلامی عدم رفع تعزیرات را مانع مهم نمی‎داند و نه منتظر رفع آن است.

این واکنش پس از آن صورت می‎گیرد که روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئله حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه این سازمان را به حالت تعلیق در آورد.

پیش از آن فرانسه نیز در مورد حذف نام رهبر حزب اسلامی از لیست سیاه، شک و تردید نشان داده‎است.

چندی قبل حکومت افغانستان طبق تعهدات توافق‌نامه صلح با فرستادن مکتوبی از شورای امنیت سازمان ملل متحد تقاضا کرد تا نام گلبدین حکمتیار را از لیست سیاه حذف کند.

تلاش کردیم تا نظر اکرم خپلواک رئیس کمیته مشترک تطبیق توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی را در این رابطه داشته باشیم اما با تماس‎های مکرر آقای خپلواک پس از شنیدن موضوع حاضر به پاسخ نشد.

شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید حکومت این‌کشور طبق تعهد اش تلاش همه جانبه را برای بیرون شدن نام حکمتیار از لیست سیاه به خرج خواهد داد.

سلیم: در تفاهمنامه تصریح شده آنچه را که حکومت افغانستان انجام داده می‎تواند مشخص است.
سلیم: در تفاهمنامه تصریح شده آنچه را که حکومت افغانستان انجام داده می‎تواند مشخص است.

عطا الرحمن سلیم معاون این شورا به رادیو آزادی گفت:

"در تفاهمنامه تصریح شده آنچه را که حکومت افغانستان انجام داده می‎تواند مشخص است، تقاضا از شورای امنیت سازمان ملل و سپس پی‌گیری و تلاش همه جانبه است که حکومت افغانستان تعهد سپرده که تلاش همه جانبه را برای بیرون شدن نام آقای حکمتیار از لیست سیاه انجام خواهد داد."

از سوی هم آگاهان مسایل سیاسی با آنکه واکنش حزب اسلامی را ناشی از احساسات و قبل از وقت می‎خوانند اما می‎گویند نیاز است تا حکومت افغانستان برای حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه از طریق دیپلوماسی تلاش کند.

خالد سادات یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت اگر نام حکمتیار از لیست سیاه حذف نشود توافق‌نامه صلح حکومت با این حزب را با ناکامی مواجه می‎سازد.

او افزود:

"اما پیش از این‎که این مسئله به ناکامی مواجه شود و حکومت‎های پنجگانه عضو دایمی شورای امنیت در مورد آن فیصله منفی صادر کند حکومت افغانستان مسئولیت جدی دارد که تلاش کند این خواست پاسخ منفی نگیرد و این مرتبط است به دیپلوماسی فعال افغانستان در میز سازمان ملل متحد که چگونه با آن بازی می‎کنند."

پیش از این لطیف نظری آگاه مسایل سیاسی گفته‎است روسیه با ایجاد مخالفت حذف نام رهبر حزب اسلامی از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل می‎خواهد تا در فیصله‎های جهانی به حیث یک قدرت بزرگ در برابر امریکا ایستاده شود.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG