لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

سرنوشت: از مداخله روسیه چگونه باید جلوگیری صورت گیرد؟


روزنامه های چاپ امروز کابل در پهلوی سایر مطالب، برخی مطالب و سرمقاله هایشان را به موضوع همکاری و معامله های روسیه، ایران و پاکستان با مخالفین مسلح دولت افغانستان و عکس العمل ها در پیوند به آن اختصاص داده‌اند.

سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله اش با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه امریکا نوشته است که این اظهارات ارتباط نزدیک با موقف اخیر روسیه، ایران و پاکستان دارد.

در سرمقاله آمده‌است که معامله روسیه، ایران و پاکستان با طالبان نه تنها دولت و سیاستمداران افغانستان بلکه جامعه جهانی و امریکا را نیز نگران نموده‌است به همین دلیل پنتاگون گفته که در پهلوی امنیت افغانستان برای شان امنیت کشور خودشان نیز از اهمیت زیاد برخوردار است و در مبارزه با تروریزم همکاری شان را با دولت افغانستان همچنان ادامه می‌دهند.

نویسنده، گرچه این معامله را تغییر در بازی می‌داند و می‌گوید که قصر سفید تا مشخص شدن سیاست ترامپ رئیس جمهور منتخب امریکا در برابر روسیه و چین، خاموشی اختیار می‌کند و به دولت افغانستان توصیه می‌نماید که از این فرصت استفاده نموده و جامعه جهانی را قانع بسازد که به جنگ خاتمه بدهند.

به باور نویسنده، در داخل افغانستان هنوز هم فرصت‌های وجود دارد که اگر به گونه درست کار صورت بگیرد و آن عده از قوماندانان طالب که ماهیت جنگ جاری را فهمیده‌اند، را از صف طالبان جدا نمایند، شانس ختم جنگ بیشتر خواهد شد.

ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی عکس‌العمل شورای عالی صلح را انعکاس داده و نگاشته است که افغانستان توانایی تحمل پروژه جدید امریکا و روسیه را ندارد.

در مطلب از قول یکی از اعضا شورای عالی صلح می‌نویسد که روسیه در مورد تلاش های امریکا بخاطر تأمین صلح در افغانستان شک دارد و به همین منظور حرکت‌های را بخاطر حمایت از طالبان به راه انداخته است.

به باور نویسنده، در حالیکه روسیه طالبان را در مقابل داعش دیوار می‌پندارد اما عضو شورای عالی صلح می‌گوید که این اقدام روسیه ناشی از بازی بزرگ سیاسی جهانی می‌باشد که افغانستان توانایی تحمل همچو بازی ها را دیگر ندارد.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش در مورد این موضوع با طرح سوالی نگاشته است: از مداخله روسیه در این مورد چگونه باید جلوگیری صورت بگیرد؟ به بارو نویسنده نگرانی روسیه از موجودیت پایگاه های نظامی امریکا و فعالیت داعش، بجا است، چون داعش در واقعیت هم، یک تهدید جدی نه تنها به منطقه بلکه به جهان محسوب می‌شود.

در ادامۀ مطلب آمده‌است که بخاطری جلوگیری از مداخله روسیه باید دولت افغانستان در رابطه به موجودیت پایگاه های نظامی امریکا و فعالیت داعش اطمینان بدهد که به هیچ صورت از خاک افغانستان بر علیه روسیه استفاده نمی‌شود.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مورد تاریخچه رابطه روسیه و افغانستان نگاشته است که هیچ وقت ارتباط بین این دو کشور به سود افغانستان نبوده‌است.

به باور نویسنده هر زمانیکه روسیه با اروپا مشکل پیدا می‌نمود از طریق افغانستان بالای اروپا فشار وارد می‌کرد.

روزنامه از قول والی پیشین کندز می‌نویسد که همین اکنون انجنیران روسی وسایط و تجهیزات طالبان را در کندز ترمیم می‌کنند که از مداخله آشکار روسیه در افغانستان پرده بر می‌دارد.

در روزنامه با اشاره به ختم اشغال روسیه از افغانستان می‌نگارد که نتیجه اشغال این بود که اتحاد جماهیر شوروی از هم بپاشد و افغانستان به مثابه یک کشور مستقل همچنان عرض اندام نمود.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مطلبی می‌نویسد که در این ارتباط مردم افغانستان باید موضوعات را هوشیارانه تعقیب نمایند چون روسیه، ایران و پاکستان می‌خواهند که افغانستان یک بار دیگر به میدان جنگ تبدیل شود.

ایمل سنجیده

XS
SM
MD
LG