لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

حکومت افغانستان قرارداد ایجاد یک فابریکه را با یک شرکت ترکی امضا کرد


حکومت افغانستان می‌گوید که با توجه به نیازمندی‌ها در زمینه اعمار تأسیسات عام المنفعه در کشور، برنامه انتقال دانش و صنعت مواد ساختمانی پیش ساخت را روی دست گرفته‌است.

وزیر شهر سازی و مسکن افغانستان در نشست به مناسبت امضا قرارداد در زمینه با حضور رئیس جمهور و برخی مقامات حکومتی گفت که با ایجاد این چنین فابریکه در داخل کشور، امور ساختمانی آسان، معیاری و کم هزینه خواهد شد.

سید سعادت منصور نادری، روز شنبه قرارداد این فابریکه را به هزینه حدود یازده و نیم میلیون دالر با شرکت ویفا ترکیه امضا کرد.

سید سعادت منصور نادری وزیر شهر سازی و مسکن افغانستان
سید سعادت منصور نادری وزیر شهر سازی و مسکن افغانستان

وی گفت:

"با احداث این فابریکه و تولید مواد ساختمانی پیش ساخت که تا ۱۲ ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید می‌توانیم سالانه حدود سه صد هزار متر مکعب مواد پیش ساخت را برای اعمار مکاتب، شفاخانه ها، پوهنتون‌ها، مسکن و سایر تأسیسات عامل المنفعه تهیه نمائیم."

آقای نادری افزود که این طرح از سوی رئیس جمهور محمد اشرف غنی ارائه گردیده که برای عملی شدن آن شرکت ویفا مناسب دانسته شده‌است.

به اساس معلومات وزارت شهرسازی، شرکت ویفا ترکی مکلف است تا برای آماده نمودن مواد قابل نیاز، ماشین‌های مدرن را به این‌کشور انتقال داده و افغان‌ها را در زمینه آموزش دهد.

مواد ساختمانی افغانستان بیشتر از کشور های همسایه وارد می‌شود اما استفاده از مواد پیش ساخت در بلاک‌های مکروریان در کابل، و نتیجه مثبت از آن مردم را علاقمند می‌سازد تا از چنین مواد در ساختمان‌های شان استفاده نمایند.

وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان می‌گوید با فعال سازی فابریکه صنعت ساختمانی پیش ساخت، تصدی خانه سازی احیا شده و اعمار ساختمان‌های که مدت یک سال را در بر می‌گرفت با استفاده از مواد پیش ساخت زمان اعمار آن به یک ماه کاهش خواهد یافت.

در این حال ارهان گونر رئیس شرکت ویفا گفت که ساخت فابریکه آغاز هماهنگی برای کارهای بعدی شان بوده و افزود که در کنار ایجاد فابریکه، انجنیران افغان را نیز آموزش خواهند داد.

ارهان گونر رئیس شرکت ویفا
ارهان گونر رئیس شرکت ویفا

وی افزود:

"ما قدم نخست را برمیداریم، اما ما برای همکاری و هماهنگی آغاز خوبی خواهیم داشت، با ایجاد فابریکه برای تولیدات، آموزش انجنیران و تیم تخنیکی افغان را نیز آغاز خواهیم کرد، این مسئولیت ما است که افغان‌ها را نخست با کار رو به رو نمائیم."

به اساس معلومات، شرکت ویفا در بخش مواد پیش ساخت در حدود صد کشور دنیا پروژه تطبیق نموده‌است.

این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که برخی از افغان‌ها بخصوص عودت کنندگان، از بی سرپناهی و نبود مسکن معیاری رنج می‌برند و گفته می‌شود که شماری از ملکیت‌های دولتی یا ساختمان ندارد و یا هم اعمار آن هزیۀ هنگفت می‌خواهد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG