لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

قالین فروشان در بلخ: فروش قالین افغانی بسیار کم شده‌است


فروشندگان قالین افغانی در شهر مزارشریف از نبود بازار فروش شکایت داشته می گویند که سالانه هزاران متر قالین افغانی به پاکستان قاچاق شده و به علامت تجارتی آن کشور در بازار های جهان به فروش می رسد.

شماری از قالین فروشان در شهر مزارشریف می‌گویند بی توجهی دولت به صنعت قالین بافی، باز بودن مرز برای قاچاقبران قالین و افزایش واردات قالین‌های خارجی به افغانستان باعث، کاهش بازار خرید قالین افغانی در داخل کشور شده‌است.

دو تن از قالین فروشان مزارشریف در رابطه چنین گفتند:

" روکی استم دکاندار قالین در مزارشریف، قالین افغانی فروش اش خیلی کم شده‌است، بر عکس فروش قالین خارجی که بی کیفیت است در حال افزایش است. یک مسئله این است که دولت بالای تولیدات خارجی که در کشور ما هم بهتر از آن وجود دارد، تعرفه و مالیات زیاد وضع نمی‌کند."

" نام من احمد شاه است، در چوک مسعود شهید دکان قالین فروشی دارم، وضعیت خراب است از روزی که نا امنی ها در شمال زیاد شده، مردم از همه چیز در زندگی دست کشیده‌اند، بیشتر قالین در آقچه تولید می‌شد که حالی کم شده، چون بازار برایش وجود ندارد."

از سوی هم ستار بیکزاد رئیس اتحادیه قالین بافان شمال افغانستان نیز از نبود بازار فروش برای قالین افغانی شکایت داشته می‌گوید که عدم وضع مالیات بلند بالای واردات قالین های خارجی باعث کم توجهی مردم به خرید قالین افغانی در داخل کشور شده‌است.

وی می‌گوید که همه ساله هزاران متر مکعب قالین افغانی به پاکستان قاچاق شده و از آنجا با علامت تجارتی آن کشور به بازار های جهانی راه می‎یابد.

آقای بیکزاد در مورد قاچاق قالین افغانی گفت:

" یک تعداد افراد به دلیل عدم توجه دولت قالین افغانی را بعد از پروسس به پاکستان قاچاق می‌کنند و از آنجا با علامت تجارتی آن کشور در بازارهای بیرونی به فروش می‌رسد."

با این حال ریاست تجارت و صنایع بلخ باز بودن مرز ها برای واردات قاچاقی را عامل اساسی خراب شدن بازار فروش قالین افغانی می‌داند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG