لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

​آگاهان: مربی تروریزم چگونه رئیس ائتلاف ضد تروریزم کشورهای اسلامی شد؟ 


شماری از اعضای کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه ‌می‌گویند، اکثر کشورهای اسلامی عضو ائتلاف علیه تروریزم، خود در فعالیت‌های دهشت‌افگنی دخیل بوده و انتخاب راحیل شریف لوی درستیز پیشین پاکستان به حیث رئیس این ائتلاف یک اقدام غیر مؤثر می‌باشد.

نادرخان کتوازی یکی از اعضای این کمیسیون روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، اکثر کشورهای دخیل در این ائتلاف به مبارزه علیه تروریزم متعهد نبوده و آنان خود به نحوی در این فعالیت‌ها دست دارند.

وی گفت:

"این‌کشورهای هستند که یکی‌شان این گروه را تروریست و دیگر شان آزادی‌خواه و قهرمانان می‌خوانند، ما و شما می‌بینیم، گروه‌های که در سوریه، لیبیا، عراق، شام، افغانستان و پاکستان به منافع آن کشورها کار می‌کنند، اگر گروه تروریستی هم هستند آنان، آن‌ها را آزادی‌خواه می‌خوانند."

آقای کتوازی گماشتن راحیل شریف لوی درستیز پیشین پاکستان به حیث رئیس این ائتلاف را یک اقدام نادرست خوانده می‌گوید، رهبری این اتحاد باید به فردی داده می‌شد که حداقل متهم بر حمایت از تروریزم نمی‌بود.

این در حالیست که شماری از رسانه‌های پاکستانی گفته‌اند، جنرال راحیل شریف لوی درستیز پیشین این کشور به حیث رئیس ائتلاف ۳۹ کشور اسلامی علیه تروریزم گماشته شده‌است.

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان
خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه با تلویزیون جیو نیوز آن‌کشور صحت این خبر را تائید کرده و گفته‌است که این تصمیم پس از مشوره با حکومت پاکستان اتخاذ شده‌است.

مصر، قطر، امارات متحده عربی، ترکیه، مالیزیا، پاکستان و شماری از کشورهای افریقایی دیگر شامل این ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی می‌باشند.

بر اساس گزارش‌ها، پلان ایجاد ائتلاف بیش از سی کشور اسلامی جهان علیه تروریزم به رهبری عربستان سعودی در ماه دسمبر سال ۲۰۱۵ میلادی طرح شد.

در ابتدا سی و چهار کشور در این اتحاد شامل بودند اما اکنون این رقم به ۳۹ کشور رسیده‌است.

تلاش کردیم تا در این زمینه موقف وزارت خارجه افغانستان را نیز داشته باشیم اما با وجود تلاش‌های زیاد مؤفق نشدیم.

این در حالیست که بعد از ایجاد این ائتلاف وزارت خارجه افغانستان گفته بود که دعوت عربستان سعودی را برای شامل شدن افغانستان در این ائتلاف دریافت کرده و در مورد شامل شدن یا شامل نشدن در این ائتلاف بررسی‌ها جریان دارد.

در عین حال برخی از آگاهان امور نظامی انتخاب راحیل شریف به حیث رئیس ائتلاف کشورهای اسلامی علیه تروریزم را سؤال برانگیز خوانده می‌گویند، رهبری این اتحاد نباید به فردی که خود تربیه کننده تروریست است داده می‌شد.

عتیق‌الله امرخیل یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، اگر راحیل شریف لوی درستیز پیشین پاکستان در حقیقت بحیث رئیس این اتحاد انتخاب شده باشد برای افغانستان و دیگر کشورهای منطقه نگران کننده‌است.

عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی
عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی

وی افزود:

"فکر می‌کنم گماشتن راحیل شریف در این موقف برای کشور ما خطرناک است، او بازیکن بزرگ است، او می‌تواند طرز تفکر کشورهای اسلامی را به پاکستان جلب کند و امیدواری ما از این کشورها که برای صلح است با موجودیت وی متضرر خواهد شد."

این‌که این ادعای مقامات پاکستانی حقیقت دارد یا خیر، پس از اعلام موقف رسمی ائتلاف کشورهای اسلامی معلوم خواهد شد، اما چیزیکه روشن است این است که پاکستان در چند سال گذشته همواره بر حمایت از تروریزم از سوی حکومت افغانستان متهم شده‌است و کار مشکل خواهد بود که لوی درستیز پیشین این‌کشور بحیث رئیس ائتلاف کشورهای اسلامی بتواند اعتماد افغانستان را بدست آورد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG