لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

دو گروه تحقیقاتی: پاکستان در ۲۰۱۶ شاهد کاهش خشونت تندروان بود


دو گروه تحقیقاتی در پاکستان گفته‎اند این‎کشور سال گذشته شاهد کاهش جدی در خشونت‎های تندروان بود و این کاهش را به فعالیت اردوی پاکستان نسبت داده‎اند.

بر اساس گزارش‎های تازه منتشر شده، پاکستان سال گذشته شاهد کاهش جدی در خشونت‎های تندروان بود.

بر اساس این گزارش‎ها عملیات‎های وسیع نظامی اردوی پاکستان در مناطق قبایلی هم‌سرحد با افغانستان و جاهای دیگر مثمر تمام شده‎است ولی حکومت نواز شریف در منحل سازی گروه‎های تندرو ناکام بوده‎است و حتی اعضای حزب مسلم لیگ نواز شریف با اعضای گروه تندرو سپاه صحابه دیده شده‎اند.

تحلیلگران می‎گویند حکومت شریف انتخاباتی را سال آینده در پیش‌رو دارد و نمی‎خواهد آرا را ببازد.

این دو گروه تحقیقاتی مستقر در اسلام‌آباد می‎گوید عملیات‎های وسیع نظامی در مناطق قبایلی هم‌سرحد با افغانستان، در شهر بندری کراچی و ایالت کم نفوس بلوچستان عقب کاهش خشونت‎های تندروان قرار دارد، ولی برای ادامه این پروسه به گفته آن‎ها، مقامات گروه‎های تندرو فرقوی و ضد هند را که در پنجاب پر نفوس مستقر اند منحل سازند.

نیروهای پاکستانی
نیروهای پاکستانی

نتایج این تحقیقاتی که بر اساس معلومات جمع‌آوری شده ‎از سوی این دو گروه تحقیقاتی تهیه شده‎است هفته گذشته و به روز یکشنبه منتشر شد.

یکی ازین دو گروه به نام مرکز تحقیقات مطالعات امنیتی از کاهش ۴۵ درصدی در مرگ‎های وابسته با خشونت‎های تندروان در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵ خبر داده‎است.

انستتیوت مطالعات صلح پاکستان می‎گوید یک کاهش ۲۸ درصدی در خشونت‎های سال ۲۰۱۶ وارد شده‎است.

ولی با این‎هم این دو مرکز تحقیقاتی هشدار داده‎اند که اگر گروه‎های تندرو منحل نشوند این خشونت‎ها می‎توانند دوباره افزایش یابند.

آن‎ها همچنان خواهان بهبود روابط پاکستان با کشورهای همسایه هند و افغانستان شده‎است.

نواز شریف هفته گذشته بعضی ازین نگرانی‎ها را منعکس نموده و در یک کنفرانس نویسندگان گفت، پاکستان نیاز به روایت‎ها و داستان‎های دارد که تحمل را ترویج نماید.

شریف: ما فراموش کرده‎ایم که درمورد عشق متقابل، صداقت، محبت و همدلی چی بگوییم.
شریف: ما فراموش کرده‎ایم که درمورد عشق متقابل، صداقت، محبت و همدلی چی بگوییم.

شریف گفت:

"ما فراموش کرده‎ایم که در مورد عشق متقابل، صداقت، محبت و همدلی چی بگوییم."

حکومت شریف در سال ۲۰۱۶ قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن سخنرای‎های نفرت‌آمیز منع می‎شود و آن ملاهای فرقه‎های مختلف اسلام نیز منع می‎شوند که از لودسپیکر یا بلند گوهای مساجد در برابر همدیگر استفاده کنند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس می‎نویسد حکومت شریف نتوانسته‎است در منحل سازی گروه‎های تندرو فرقوی مؤفق شود.

اعضای حزب مسلم لیگ نواز شریف در بعضی کمپاین‎های با اعضای گروه تندرو سپاه صحابه دیده شده‎اند که فعالیت آن منع می‎باشد.

سپاه صحابه به نوبه خود با لشکر جهنگوی رابطه دارد، گروهی که فعالیت آن منع است و مسئول چندین حمله سال گذشته مخصوصاً در بلوچستان دانسته شده‎است.

امتیاز گل رئیس اجرائیوی مرکز تحقیقات مطالعات امنیتی که یکی از گزارش‎های تازه منتشر شده را تهیه کرده‎است می‎گوید، حکومت که با یک انتخابات در سال آینده روبروست نمی‎خواهد بازنده آرا شود.

به گفته وی این گروه‎های تندرو مدرسه‎های دارند که هنوز هم فعالیت داشته و نفوذ زیاد دارند.

پاکستان به این گروه‎ها به حیث ابزار جنگ نیابتی برای اهداف ستراتیژیک در کشمیر و تهدیدات احتمالی ناشی از اتحاد میان هند و افغانستان می‎نگرد.
پاکستان به این گروه‎ها به حیث ابزار جنگ نیابتی برای اهداف ستراتیژیک در کشمیر و تهدیدات احتمالی ناشی از اتحاد میان هند و افغانستان می‎نگرد.

پاکستان با اکثریت سنی از سال‎ها به این‌طرف شاهد خشونت‎های خونین فرقوی بوده‎است که هزاران تن را به کام مرگ برده و اکثر قربانیان مربوط اقلیت شیعه بوده‎اند.

عبدالله خان یک تحلیلگر انستتیوت مطالعات ستراتیژیک می‎گوید:

"این کفایت نمی‎کند که گروه‎های تندرو را منحل کرد، آن‎ها دوباره با نام دیگری سر بلند می‎کنند، ما باید به طور یک‌باره آن‎ها را منحل ساخته و از میان برداریم".

گروه‎های دیگر تندرو که در پاکستان موجود اند طالبان افغان، تحریک طالبان پاکستان و گروه‎های انشعابی آن‎ها و شبکه هراس‌افگن حقانی است.

چندین گروه ضد هند نیز موجود است که امریکا و هند آن‎ها را تروریست می‎نامند مانند لشکر طیبه که فعالیت آن منع شد ولی با نام جدید جماعت دعوا و جیش محمد قد علم کرد.

ماروین وینباوم یک تحلیلگر انستتیوت مطالعات شرق میانه در واشنگتن می‎گوید بی‌میلی پاکستان برای محو یکباره گروه‎های تندرو به سبب نگرانی‌هایست که پاکستان از درک امنیت خود دارد.

پاکستان به این گروه‎ها به حیث ابزار جنگ نیابتی برای اهداف ستراتیژیک در کشمیر و تهدیدات احتمالی ناشی از اتحاد میان هند و افغانستان می‎نگرد.

XS
SM
MD
LG